برگزاری نمایشگاه کالاهای ایرانی در تاجیکستان

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

پانزدهمین نمایشگاه کالاهای ایرانی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گشایش یافت.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه اقتصادی ممتاز نیوز، در این نمایشگاه پنج روزه ، ۳۵ شرکت ایرانی از استانهای خراسان رضوی،مازندران،شیراز و اصفهان کالاهای تولیدی خود را در زمینه های صنایع بهداشتی ،موادغذایی،لوازم خانگی،پتروشیمی ، ساختمان و ماشین آلات کشاورزی به نمایش گذاشتند. 

نماینده یکی از کارخانه های تولید سیمان در خراسان رضوی با اشاره به اینکه متخصصان این شرکت  نخستین بار در دنیا با حذف کوره های پخت موفق به تولید سیمان شدند گفت این طرح در سبزوار اجرایی شده است و این آمادگی وجود دارد فن اوری آن در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد.

مدیر شرکت تولید پروفیل و لوله نیز با اشاره به اینکه این شرکت ماهانه بیش از ۷ هزار تن لوله و پروفیل به کشورهای آسیای مرکزی صادر می کند افزود این سومین حضور این شرکت در نمایشگاه تاجیکستان است و حضور در این نمایشگاه ها فرصت مناسبی برای معرفی کالا به فعالان ساختمانی این کشور فراهم کرده است.

مدیر یکی از شرکتهای تولید مواد غذایی که هفت بار در نمایشگاه های کالاهای ایرانی در تاجیکستان شرکت کرده است می گوید حضور در این نمایشگاه ها سبب شده است تا شکلات و شیرینی های ایرانی در عرصه رقابت با کشورهای نظیر روسیه،ترکیه و اوکراین قرار بگیرند و جای پایی در آسیای مرکزی پیدا کنند .

سالانه یک یا دو نمایشگاه ایرانی در تاجیکستان برگزار می شود این در حالیست که به نقل از مقامات ایرانی و تاجیک اگرچه حجم روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان هر ساله تا ۵ درصد افزایش دارد اما حجم مبادلات دو کشور کافی نیست . 

کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان معتقد است موانع انتقال کالا از ایران به تاجیکستان در مرزهای ازبکستان و ترکمنستان از جمله دلایل این امر است که با رایزنی های دیپلماتیک باید حل شود . 

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از یکصد شرکت ایرانی در مناطق مختلف این کشور به کارهای تولیدی و خدماتی مشغول می باشند گفت ساخت کارخانه های مشترک با استفاده از مواد خام تاجیکستان و نیروهای متخصص ایرانی می تواند حجم روابط دو کشور را به نقطه مطلوبی افزایش دهد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.