برگزاری همایش ملی حقوق محیط‌زیست و منابع طبیعی زاگرس

محیط زیست > مناسبت‌ها– مدیرکل مدیریت بحران لرستان از برگزاری همایش ملی حقوق محیط‌زیست و منابع طبیعی زاگرس در استان لرستان خبرداد.

رضا آریایی با اعلام این خبر افزود: همایش ملی حقوق محیط‌زیست و منابع طبیعی زاگرس فرصتی برای دانشمندان، حقوقدانان، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور است که در زمینه چالش‎های پیش روی مباحث حقوقی، حمایت و حفاظت از داشته‌های طبیعی استان‌های زاگرس‌نشین با ارائه راهکارهای علمی و عملی گامی مفید و مؤثر در جهت بهبود شرایط زیست‌محیطی زاگرس بر دارند.

وی اضافه کرد: زاگرس، راهبردی‌ترین سیستم کوهستانی کشورمان ایران است، زیرا از لحاظ داشته‎های گیاهی و جانوری یکی ازغنی‎ترین زیستگاه‌های کره زمین به شمار آمده که با داشتن پوشش جنگلی بسیار مناسب، نزدیک به ۴۰ درصد از منابع آب شیرین ایران را تأمین کرده و از سوی دیگر از بروز خساراتی همچون سیل و خشکسالی جلوگیری به عمل می‎آورد.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان با اشاره به ضرورت برگزاری این همایش، اظهار کرد: زاگرس در تداوم حیات این کهن دیار نقش‌ بسیار پررنگی داشته و وجود شش‌میلیون هکتار جنگل، بستری بسیار مناسب برای تمامی زیستمندان زاگرس به شمار آمده و به همین دلیل حفاظت و حراست از این داشته‌های طبیعی همت همگانی ما را طلب می‎کند؛ در همین راستا برگزاری نخستین همایش ملی حقوق محیط‌زیست و منابع طبیعی زاگرس لازم و ضروری به‌نظر رسید تا بدین وسیله اسباب حفاظت از سرزمین زاگرس بیش از پیش فراهم شود.

آریایی عنوان کرد: کمیته علمی این همایش درنظر دارد در قالب دومحور کلی ابعاد حقوقی و محیط‌زیستی را بررسی کند. وی یادآورشد: محور حقوقی این همایش شامل بررسی ابعاد حقوقی تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی، بررسی جایگاه حقوقی در مدیریت محیط‌زیست و منابع طبیعی و محیط‌زیست، بررسی ابعاد حقوقی زغالگیری در زاگرس و بررسی ابعاد حقوقی برخورد با متخلفین تخریب محیط‌زیست و منابع طبیعی است.

این مسئول محلی، محور محیط‌زیستی همایش را نیز شامل تنوع زیستی زاگرس، راهکارها و مخاطرات پیش رو، مدیریت زباله و نخاله‎های ساختمانی، بررسی خطوط انتقال نیرو و تأثیر آلودگی نفتی، ضرورت حفاظت از گونه‌های آندمیک زاگرس، صنایع آلاینده و مدیریت فاضلاب، تأثیر برداشت‌های غیراصولی بر منابع طبیعی زاگرس، اثرات آلودگی آب، خاک و هوا بر جوامع انسانی زاگرس و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد حامی محیط‌زیست در حفظ محیط‌زیست زاگرس و آموزش جوامع محلی دانست.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.