برگزیدگان اولین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا معرفی شدند

۲۷م اسفند ،

برگزیدگان اولین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا در مراسم اختتامیه ای که ۲۲ اسفندماه در تالار خانه تئاتر برپا شد، معرفی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی خانۀ تئاتر، این مراسم با خوانش متنی از محسن آهنین جان و اثر اقتباسی از افکاری آغاز شد.

سپس محمدامیر یاراحمدی، دبیر کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر و بهزاد صدیقی، سخنگوی کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر، اندکی دربارهٔ نمایشنامه خوانی و نمایشنامه خوانی فردا به سخنرانی پرداختند.

یار احمدی در این سخنرانی با بیان اینکه نمایشنامه خوانی فردا، آرزوی ماست که جامۀ عمل پوشیده، به کارکردهای نمایشنامه خوانی در دنیا اشاره کرد و افزود: در کانون نمایشنامه نویسان، تلاش بر این بوده که با خوانش هدفمند متون، به رویکردهای نمایشنامه خوانی جهانی نزدیک شده و به جامعۀ تئاتریمان، رشد و رونق بدهیم.

بهزاد صدیقی هم با ارائه تاریخچۀ مختصری از کانون نمایشنامه نویسان تاکید کرد: خانۀ تئاتر برای اولین بار نمایشنامه خوانی را در ایران آغاز کرد و خوشحالم که نمایشنامه نویسان جوان و تازه کار می توانند آثارشان را از این طریق به معرض نقد و نمایش بگذارند.

در ادامۀ این مراسم، محمد رضا قلی پور، دبیر اولین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا درخصوص کلیت این فعالیت تصریح کرد: اواخر آذرماه، برگزاری این دوره به تصویب رسید؛ سپس فراخوانی برای یک هفته در پایگاه اینترنتی های مجازی قرار گرفت که نتیجه اش ارسال ۸۴ اثر بود؛ این آثار توسط هیئت داوران متشکل از جهانشاه آل محمود، سیروس همتی و شیدا عقبائی خوانده شد و شش اثر برای نمایشنامه خوانی انتخاب شد که از میان این شش اثر هم دو اثر برای چاپ انتخاب شده و به هفتمین جشن ادبیات نمایشی کانون نمایشنامه نویسان خانه تئاتر ارائه می گردد.

قلی پور دربارهٔ هدایا و جوایز این دوره اذعان کرد: این هدایا به همت نادر برهانی مرند، رحمت امینی، محمد یعقوبی و نیما دهقان، نشر افراز و مرکز هنرهای نمایشی رادیو تهیه و فراهم شده است.

وی در پایان از محمد امیر یاراحمدی، بهزاد صدیقی، جواد یحیوی، علی انوری، شهرام میرشکاک، ژاله محمدعلی، گلزار رضوی، ناهید حاجی محمدی اوشانی و روژین دلفان تقدیر و تشکر کرد.

سپس برگزیدگان در مراسم اختتامیه اولین دوره نمایشنامه خوانی فردا مورد تقدیر قرار گرفتند که بدین شرح است:

جایزه در بخش نقش خوان های زن به معصومۀ آقاجانی، الهام چرخنده، رکسانا رضائی، فرشته فرشاد اهدا شد.

جایزه در بخش نقش خوای های مرد به جواد یحیوی، محسن بهرامی، مهران مرادی، رضا امامی و بهزاد فراهانی اعطاء شد.

در بخش موسیقی نمایش نیز سجاد کیانی و علی انوری مورد تقدیر قرار گرفتند.

جایزه بخش نمایشنامه نویسی نیز به محسن آهنین جان، شایان افکاری و بهرام اکبری اختصاص یافت.

و اما هیئت داوران اولین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا، لوح سپاس رتبۀ سوم را به سیاوش حیدری برای نگارش نمایشنامۀ “نواختن قطعه ای دلنواز از شوپن با پیانو”، لوح سپاس رتبۀ دوم را به میلاد حسینی برای نگارش نمایشنامۀ “آذرمیدخت” و تندیس جشنواره به همراه لوح سپاس رتبۀ اول را به فرشتۀ فرشاد برای نگارش نمایشنامۀ “دور از دسترس اطفال نگهداری شود”، اهدا کردند.

همچنین طبق رأی هیئت داوران، نمایشنامۀ “دور از دسترس اطفال نگهداری شود”، به عنوان متن برگزیدۀ این دوره به چاپ خواهد رسید و در جشن ادبیات نمایشی کانون نمایشنامه نویسان شرکت داده خواهد شد.

به علاوه نمایشنامۀ “نواختن قطعه ای دلنواز از شوپن با پیانو”، اثر سیاوش حیدری به انتخاب کانون نمایشنامه نویسان خانۀ تئاتر در فصلنامۀ آن به چاپ خواهد رسید که در نتیجه به جشن ادبیات نمایشی نیز راه خواهد یافت.

در پایان مراسم، بهزاد صدیقی بیان کرد: از این پس بخشی مخصوص اولین نمایشنامه های چاپ شده در جشن ادبیات نمایشی وجود دارد؛ که در آن بواسطۀ نمایشنامه های برگزیده، ناشران نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است، در این مراسم شهرام میرشکاک، هومن زندی زاده، علی پورعیسی، شیدا عقبائی، بهزاد فراهانی، بهزاد صدیقی، حمیدرضا نعیمی، شهرام کرمی، شهرام زرگر، شهلا دباغی، مرجان برات، محمدامیر یاراحمدی، ۸۴ نمایشنامه نویسی که در اولین دوره نمایشنامه خوانی فردا شرکت کرده بودند و جمعی از پیش کسوتان جامعه تئاتری حضور داشتند.

گفتنی است، اولین دورۀ نمایشنامه خوانی فردا، تحت عنوان نمایشنامه خوانی زمستان فردا، به دبیری محمدرضا قلی پور در سال برگزار شد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.