برگزیدگان چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین درسبزوار معرفی شدند

به گزارش ایرنا؛ در این آیین که پنج شنبه شب در تالار کاشفی سبزوار برگزار شد برترین های جشنواره بدین شرح معرفی شدند.

‘علی ناری’ از سبزوار در رده سنی ۴۱ تا ۶۰ سال و ‘سید مجید نقیب زاده ‘ از سبزوار و ‘مهدی یداللهی’ از همدان در رده ۲۱ تا ۴۰ سال به عنوان مرشدان برتر کسب کننده مجموع امتیازات همه بخش ها موفق به کسب سردم زرین شدند.

بخش انفرادی این جشنواره در رده های سنی ۲۱ تا ۴۰ سال و ۴۱ تا ۶۰ سال برگزار شد که در ضرب نوازی رده ۴۱ تا ۶۰ سال سردم سیمین به ‘علی ناری’ از سبزوار و دیپلم افتخار به ‘بهروز جهانی’ از کرمانشاه و ‘ سید علی سجادی’ از سبزوار اهدا شد.

در رده سنی ۲۱ تا ۴۰ سال هم سردم سیمین به ‘سید مجید نقیب زاده’ از سبزوار و ‘مهدی یداللهی’ از همدان و دیپلم افتخار به ‘سید محمد علی بشیری’ از ساوه ، ‘هادی روح الله خلیل زاده ماهانی’ از کرمان ، ‘محمد تقی سعادت پور’ از ساوه ،’ ابوالفضل غلامی’ از سبزوار و ‘عباس نارنجی ‘از سبزوار اهدا گردید.

در بخش منقبت خوانی رده ۴۱ تا ۶۰ سال سردم زرین نیز به ‘سید علی سجادی ‘ از سبزوار و در رده ۲۱ تا ۴۰ سال سردم زرین به ‘سید مجید نقیب زاده’ از سبزوار اهدا شد.

در بخش حماسه خوانی رده ۴۱ تا ۶۰ سال سردم زرین به ‘علی ناری’ از سبزوار و دیپلم افتخار به ‘ماشاء الله صفری’ از کرمانشاه و در رده ۲۱ تا ۴۰ سال سردم زرین به ‘ابوالفضل غلامی ‘ و’ عباس نارنجی’ از سبزوار ، سردم سیمین به ‘هادی روح اله خلیل زاده ماهانی’ از کرمان و دیپلم افتخار به ‘سید محمد علی بشیری’ از ساوه اهدا گردید.

در بخش آواهای محلی در رده ۴۱ تا ۶۰ سال نیز ‘بهروز جهانی’ از کرمانشاه و’ مرتضی حاصلی ‘ و ‘ محمد علی حاصلی’ از یزد دیپلم افتخار را کسب کردند.

در بخش ثناخوانی رده ۲۱ تا ۴۰ سال سردم زرین به ‘محمد تقی سعادت پور’ از ساوه و

در بخش مقام خوانی همین رده نیز سردم زرین به ‘مهدی یداللهی’ از همدان اهدا شد.

بخش دونفری و گروهی این جشنواره در رده سنی آزاد برگزار شد که در بخش دو نفری سردم سیمین را ‘سجاد کوهکن’ و ‘علی حسین زاده’ از یزد نصیب خود کردند.

در بخش گروهی سردم زرین به طور مشترک به گروه چهار نفری سبزوار ‘سید علی سجادی’ ،’ سید مجید نقیب زاده ‘ ، ‘عباس نارنجی’ و ‘عباس دروکی’ و گروه سه نفری بیرجند ‘حبیب الله شاعر’ ، ‘مهدی امام دادی’ و’ محمد رضا حسن پور ‘ اهدا گردید.

بر پایه این گزارش ، همچنین سردم سیمین به گروه چهار نفری سبزوار’ سید مرتضی آل احمد’ ،’ سید مرتضی ناظمی آزاد ‘ ، ‘علی مومنی’ و ‘عماد ابارشی ‘ اهدا شد.

دیپلم افتخار این بخش هم به گروه سه نفری ساوه’ سید محمد علی بشیری’ ، ‘محمد بستانی’ و ‘محمد تقی سعادت پور’ رسید.

این گزارش حاکیست ، دبیر چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین هم در این آیین گفت: در مجموع ۱۲۳ لوح فشرده از مرشدان ۲۲ استان کشور در مرحله مقدماتی به دبیرخانه رسید که ۲۵ اردیبهشت روزبزرگداشت فردوسی توسط هیات داوران بررسی شد.

‘ فرهاد طلوع کیان’ افزود: از این تعداد ۲۲ اثر از ۲۸ مرشد ۹ استان کشور در بخش های مختلف جشنواره کاندیدای مرحله نهایی شدند.

وی هیات داوران این جشنواره را متشکل از ۱۰ نفر از خبرگان عرصه مرشدی و عالمان ادبیات و موسیقی در زمینه های ضرب ، آواز و ادبیات از هفت استان کشور اعلام کرد و گفت: این داوران در روز ۲۱ تیر اجراهای مرشدان راه یافته به مرحله نهایی را در سبزوار قضاوت کردند.

وی گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره در مجموع ۱۷ سردم زرین ، ۱۰ سردم سیمین و ۱۵ دیپلم افتخار به برترین ها اهدا شد.

طلوع کیان ، هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی و ارتقای سطح کیفی هنر آیینی مرشدی دانست و افزود: زیبایی های اجراهای مرشدان نسبت به دوره های قبل جشنواره کاملا مشهود بود چرا که طی چند سال اخیر نگرش علمی در هنر مرشدی نهادینه و آموزش جدی گرفته شده است.

دبیر فدراسیون ورزش های پهلوانی و زورخانه ای کشورهمچنین گفت:برگزاری بزرگترین رویداد مرشدان در سبزوار با پیدایش بزرگان مرشدی کشور از این خطه طی تاریخ ورزش پهلوانی تناسب دارد و ۱۰ مرشد از ۲۸ مرشد راه یافته به مرحله نهایی این جشنوراه نیز از سبزوار بودند.

سرپرست هیات داوران هم طی قرائت بیانیه هیات داوران ،مشاهده کمتر اصالت پهلوانی و زورخانه ای در بخش هنر ضرب نوازی جشنواره را خاطر نشان کرد و گفت: این در حالی است که اهداف انجمن مرشدان پیشرفت و نوآوری با حفظ سنت های اصیل پهلوانی و زورخانه ای است.

‘محمد گرجی ‘ نوای پهلوانی و زورخانه ای در بخش آواز و بهره گیری از علوم و فنون موسیقی روز و رونق دادن به موسیقی اصیل زورخانه ای را نیازمند توجه و تاکید دانست .

وی همچنین افزایش اطلاعات ادبی و شعری ،آگاهی از اوزان عروضی ،شعر شناسی و مفهوم شناسی ،تناسب بین شعر و ریتم انتخابی و انتخاب از منابع اصلی اشعار در بخش آوازی ، استفاده از امکانات صوتی ضرب زورخانه ای در بخش گروهی و اهمیت دادن به کیفیت صدای ضرب را از تاکیدات هیات داوران برشمرد.

مرحله نهایی چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین از ۲۰ تا ۲۲ تیرماه با حمایت مالی موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) و با همت و همکاری نهادها و ادارات مختلف سبزوار در این شهرستان برگزار شد.

۷۵۰۱/۶۵۹/ ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۶۹۷۲


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.