برگ‌ریزان گیشه

سینما و تلویزیون > سینمای‌ایران– گروه ادب و هنر:
آغاز فصل پاییز با کاهش فروش فیلم‌های روی پرده همراه شد.

 معمولاً هر سال در ابتدای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها سینماها قدری افت فروش را تجربه می‌کنند، امسال اما این ریزش محسوس‌تر بود. از پنج مهر فیلم‌های «بوسیدن روی ماه»، «من همسرش هستم» و «بغض» روی پرده سینماها آمدند.فیلم‌هایی که با گذشت نزدیک به یک‌هفته از اکرانشان نسبت به فیلم‌های اکران عید فطر، افتتاحیه ضعیف‌تری را داشته‌اند.

من همسرش هستم در شش روز ۴۵ میلیون تومان فروخته است که این رقم با توجه به اینکه فیلم از اکران در سینماهای حوزه هنری محروم است و سینما آزادی را ندارد، مبلغ نسبتاً قابل‌قبولی به نظر می‌رسد. بغض هم دیروز ۳۷ میلیونی شد و بوسیدن روی ماه هم تاکنون ۲۶ میلیون تومان فروخته است. فروش کلاه‌قرمزی هم با آغاز سال تحصیلی دچار افت ‌شده ولی کماکان این فیلم پرفروش‌ترین فیلم روی پرده سینماهاست که پس از ۴۳ روز نمایش همچنان خوب می‌فروشد. کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه دیروز یک رکورد دیگر را هم در اکران سال ۹۱ به دست آورد و در تهران سه میلیاردی شد.ضدگلوله هم که با آمدن فیلم‌های تازه از تعداد سینماهایش کاسته شده روزانه رقمی نزدیک به من همسرش هستم پرفروش‌ترین فیلم تازه اکران شده می‌فروشد.

این فیلم تاکنون ۵۸۴ میلیون تومان در تهران فروخته است. «تو و من» هم پس از ۲۴ روز اکران به رقم ۳۶۱ میلیون تومان رسید.پس از رونقی که اکران عیدفطر به سینماها داد، به نظر می‌رسد پاییز با برگ‌ریزان گیشه‌ها همراه شده است.در این میان آنچه در سطح جامعه می‌گذرد نیز شاید در کمرنگ‌شدن اقبال مردم از سینماها تأثیرگذار باشد.

افزایش لجام‌گسیخته نرخ ارز و سکه در بازار و تأثیراتش بر سایر شئون زندگی مردم یکی از عواملی است که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند ‌تأثیرات مخربی در سبد فرهنگی خانواده‌ها خواهد داشت. در روزهایی که گران‌شدن لحظه به لحظه سکه و ارز توجه همه را به خود جلب کرده، بهای بلیت سینماها گران‌تر نشده ولی از تعداد مخاطبان کاسته شده است.

جدای از این، فیلم‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند تماشاگر خود را بیابند؟ به خصوص فیلم‌هایی از جنس بوسیدن روی ماه و بغض که خارج از روال معمول و متداول سینمای ایران تولید شده‌اند و می‌توانند طیف قابل توجهی از تماشاگران را به سالن‌های سینما بیاورند.

باید دید در روزهای آتی آیا گیشه رونق از دست‌رفته‌اش را بازمی‌یابد یا باز هم باید شاهد تداوم ریزش مخاطب بود؟


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.