بطالت در فراغت!

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز :هر سال با پایان یافتن سال تحصیلی بحث اوقات فراغت در بین خانواده ها و مراجع برنامه ریزی و تربیتی کشور، جدی تر می گردد. اوقات فراغت و چگونگی گذران آن همواره یکی از مهم ترین دغدغه های اشخاص است. هروقت بحث گذران اوقات فراغت پیش می آید همه در پی اقدامات مسئولان می باشند تا ببینند آنها چه برنامه هایی برای پر کردن اوقات فراغت اشخاص به ویژه نوجوانان و جوانان دارند؟

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خراسان ؛ اما آیا می توان وظیفه پرکردن بهینه این اوقات را به مسئولان سپرد و دست روی دست گذاشت و به این بهانه که فضاهای موجود برای گذران اوقات فراغت که توسط مسئولان راه اندازی شده کم یا به شکلی است که ما نمی پسندیم، بگذاریم این ایام به راحتی از دست برود؟ متاسفانه امروزه مشغله های کاری سبب شده است اوقات فراغت زمان مناسبی برای خواب و فارغ شدن از هرگونه تلاش دیگر تلقی شود. جمعه ها پدر خانواده به خاطر خستگی ناشی از کار هفتگی تا ساعاتی از ظهر خواب است و بیدار هم که می گردد دیگر وقتی برایش باقی نمانده تا بتواند برنامه ای برای گذران اوقات فراغت خود و خانواده اش پیش بینی کند.

بچه ها هم وقت خود را پای بازی های رایانه ای، تلویزیون و یا خیابان گردی می گذرانند. برداشت اشتباه دیگری که از اوقات فراغت می گردد این است که بسیاری از ما می پنداریم اوقات فراغت و تعطیلات زمانی برای انجام کارهای عقب افتاده است. اگرچه این زمان فرصتی برای ما فراهم می کند تا کمی از مشغله های خود را کاهش دهیم اما نباید فراموش کنیم که کار و درس همیشه وجود دارد و به محض تمام شدن، تعطیلات دوباره آغاز می گردد پس نباید ایام تعطیل خود را به طور مطلق فدای آن ها کنیم. رفع خستگی، تفریح، شکوفایی استعدادها و رشد اجتماعی و معنوی فرد، از مهم ترین کارکردهای اوقات فراغت است. لذا خانواده ها باید برای گذران اوقات فراغت خود به گونه ای برنامه ریزی کنند که همه موارد ذکر شده در آن لحاظ شود. به عنوان مثال بعضی خانواده ها از روی دلسوزی با این طرز تفکر که مهارت های فرزندشان را بسیار کنند او را در انواع کلاس های هنری، علمی، ورزشی و … ثبت نام می کنند.

نوجوانی که ۹ ماه در مدرسه درس خوانده حالا هم باید ۳ ماه سر این کلاس ها بنشیند و بازهم درس بخواند و تمرین کند، طبیعتاً هیچ یک از این کارها را از روی میل انجام نمی دهد. بنابراین خانواده ها بهتر است با یک برنامه ریزی مناسب هم زمینه مهارت آموزی فرزندشان را فراهم کنند و ببینند فرزندشان در کدام حوزه بهتر می تواند وارد شود و هم فرصت هایی برای تفریح در اختیار او قرار دهند. در اسلام فراغت به معناى بیکارى و تنبلى نیست. لذا مسلمان نباید وقت را به بطالت بگذراند. فرصت زندگی انسان گران بهاتر از آن است که به غفلت و بطالت بگذرد. پس باید برای بهره مندی حداکثری از اوقات فراغت با دقت بیشتری برنامه ریزی کرد. اوقات فراغت و ایام تعطیل می تواند بیشتر از ایام کاری بازدهی داشته باشد اما لازمه آن برنامه ریزی صحیح و مدون است تا این ایام به بطالت نگذرد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.