بعضی عرف‌ها مانع خلاقیت‌ می باشند

گردآوری شده در گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری ممتازنیوز

بازیگر و کارگردان نمایش ˝گارسن˝:

مسعود میرطاهری کارگردان و بازیگر نمایش ˝گارسن˝ که این روزها در کافه تریای سالن اصلی تئاتر شهر در حال اجراست، دربارهٔ نحوه شکل‌گیری ایده اصلی نمایش گفت: ایده این کار را از نمایش ˝موش آشپزباشی˝ برداشت کردم. پسری که آشپری بلد نیست و یک موش به او کمک می‌کند و در نهایت هم روش آشپزی خود را تغییر می‌دهد و در طول این روند مدام در معرض قضاوت و داوری قرار دارد.

به گزارش ممتاز نیوز؛ وی با بیان اینکه مضمون اصلی این نمایش بر پایه نقد قضاوت و داوری زودهنگام قرار دارد، افزود: مضمون اصلی کار هم همین قضاوت است. متاسفانه ما عادت کرده‌ایم مردم را بر اساس آنچه که می‌بینیم، قضاوت کنیم. به طور مثال وقتی می‌بینیم یک نفر کفش زیبایی پایش است دربارهٔ سطح قیمت آن سریعا نظر می‌دهیم یا این که بر اساس ظاهر و سر و وضع آدم‌ها می‌گوییم که به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی “مهرآباد” دربارهٔ سایر مفاهیم نمایش گفت: این نمایش همچنین این معنی را در دل خود نهفته دارد که مانند همه غذاها و خوراکی‌ها که هر کدام یک طعم و مزه مشخص دارند تفکرات، رفتارها و خاطره‌های مردم هم دارای مزه است. برای مثال وقتی از یک نفر دلت می‌گیرد مزه آن به گسی می‌ماند یا در به طور مثال در مواردی انسان‌ها را به لحاظ بعضی خصوصیات اخلاقی شان با بعضی از حیوانات مقایسه می‌کنیم. ما مدام در حال ارتباط برقرار کردن بین مفاهیم مختلف هستیم و می‌خواهیم به نوعی بین دو یا چند چیز رابطه برقرار کنیم.

وی در پاسخ به این که آیا در نمایش “گارسن” از تعابیر استعاری استفاده شده است یا نه؟ ادامه داد: در “گارسن” اتفاقا از تعابیر استعاری استفاده نمی‌شود. بلکه حرف‌ها و مضامین اصلی نمایش بسیار رو و مستقیم مطرح می‌شود. قرار نیست در این نمایش ساده‌گویی را کنار بگذاریم. بلکه تماشاگر وقتی دیالوگ‌ها بیان می‌شود فورا به خاطرات خودش در ارتباط با بقیه رجوع می‌کند. برای مثال وقتی گارسن داستان آشنایی خودش را با فردی مطرح می‌کند و می‌گوید که چطور این رابطه به تلخی گرایش پیدا کرده است، ممکن است تماشاگر خاطره‌های مشترکی را در ذهنش مرور کند یا به این فکر بیافتد که این طعم چقدر برای او آشناست.

میر طاهری دربارهٔ واکنش‌های احتمالی تماشاگر نسبت به پیام داستان اظهار داشت: بنابراین تماشاگر با اثر همذات پنداری می‌کند و در مرحله بعد به یک قضاوت می‌رسد که همان عرف است. متاسفانه در جامعه ما وقتی یک عرف از سوی مردم پذیرفته می‌شود کم کم به قانون تبدیل می‌شود. به طور مثال ما هیچ قانونی نداریم مبنی بر این که نباید در خیابان بلند خندید یا این که وقتی می‌خندی دهانت باید چقدر باز شود. اما مردم پذیرفته اند که این کار در خیابان یک رفتار ناهنجار است. یعنی خودشان برای خودشان قانون تنظیم کرده اند و همگی به یک قضاوت دربارهٔ آن رسیده اند. از این رو بخشی از نمایش هم به عرف‌ها مربوط می‌شود که زیر پا گذاشتن آن گاهی بد نیست و می‌تواند ما را یک قدم پیش ببرد.

وی همچنین در پاسخ به این که چرا در راه رفتن کاراکتر گارسن از اسکیت استفاده شده است اضافه کرد: استفاده از اسکیت برای گارسن به خاطر تقویت همین ایده است که می‌توان گاهی عرف‌ها را نادیده گرفت. عرف هایی که مانع بروز خلاقیت می‌شود و ما را در یک چارچوب بسته، محدود می‌کند.

گفتنی است، نمایش “گارسن” به کارگردانی مسعود میرطاهری و نویسندگی پوپک رحیمی هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ۱۷/۳۰ در کافه تریای سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می‌شود.

مسعود میرطاهری و احلام سلمانی در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند و داستان آن نیز در ارتباط با گارسنی است که خاطرات خود را با نسبت دادنشان به مزه‌ها و طعم‌های مختلف برای تماشاگران بازگو می‌کند.

انتهای پیام/۳۲/


آخرین خبرها
ماخذ: هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.