بلاتکلیفی بیمه داروی بیماران صعب العلاج

بینا- با وجود گذشت سه ماه از دستور رئیس جمهور برای پوشش بیمه ای ۲۰۲ قلم داروی بیماری های صعب العلاج و پیگیری های وزارت بهداشت برای تحقق این موضوع ،تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز توسط بیمه ها و در راس آن دولت باعث شده این دستور اجرایی نشود و بیماران صعب العلاج و خانواده هایشان همچنان مبالغ سنگینی را برای تامین دارو بپردازند. اردیبهشت ماه رئیس جمهور دستور پوشش بیمه ای ۲۰۲ قلم از داروهای بیماری های صعب العلاج را صادر کرد و پوشش بیمه ای این تعداد دارو با مصوبه هیئت دولت برای اجرا به وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محول شد.
مصوبه ای که متاسفانه با وجود گذشت سه ماه هنوز رنگ عمل به خود نگرفته است. در حالی که وزیر بهداشت در همان زمان با اشاره به آماده شدن دستور العمل پوشش بیمه ای این تعداد دارو و ارسال آن به هیئت دولت؛ اجرای نهایی آن را بسته به تامین اعتبار توسط بیمه ها دانست.به گفته وزیر بهداشت ۵۰قلم از این داروها مربوط به داروهای ضدسرطان، سه مورد داروهای روان پزشکی، اعصاب و افسردگی، ۳ مورد داروهای درمان بیماران تالاسمی، سه مورد داروهای درمان هموفیلی، چهار مورد داروهای درمان نازایی، دو مورد داروهای درمان نارسایی کلیه، دو مورد داروهای درمان چشم، سه مورد داروهای درمان بیماری های ریوی، دو مورد داروهای بیماری های قلبی، دو مورد داروهای بیماری های کبدی، دو مورد داروهای ارتوپدی و یک مورد داروهای درمان پوستی است.
اما پیگیری های خراسان از روند کار برای تحت پوشش بیمه قرار دادن داروهای بیماری های صعب العلاجی که وزیر بهداشت وعده آن را داده و رئیس جمهور نیز بر آن مهر تایید زده است نشان از آن دارد که در نظر گرفته نشدن اعتبار لازم برای پوشش بیمه ای داروها، سبب به تعویق افتادن اجرای این مصوبه شده است. در حالی که انتظار می رفت این دستورالعمل با داشتن پشتوانه دستور رئیس جمهور بدون تاخیر اجرایی شود. دکتر عباس اکبریان مدیرکل بیمه های سلامت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درگفت وگو با خراسان بر پیگیری جدی معاونت رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پوشش بیمه ای داروها تاکید کردو گفت: از آنجا که کار کارشناسی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهایی که پیش از این تحت پوشش بیمه نبوده اند لازمه اجرای این مصوبه است؛ پس از ابلاغ مصوبه دولت گروه های کارشناسی در وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی کار بررسی روی اقلام دارویی مورد نظر را آغاز کرده اند و درحال حاضر پوشش بیمه ای ۵۶قلم داروی صعب العلاج در انتظار تصویب توسط وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی است تا پس از تایید برای اجرا به بیمه ها ابلاغ شود. وی تصریح کرد: ۳۸قلم از داروهای بیماران صعب العلاج و خاص نیز پیش از مصوبه هیئت دولت توسط بیمه ها پوشش داده می شد که امیدواریم با ابلاغ وزیر به بیمه ها، تعداد داروهای تحت پوشش به ۹۴قلم افزایش پیدا کند.
وی درباره ۱۰۶قلم داروی باقی مانده نیز اظهار داشت:تمامی این داروها پس از بررسی های کارشناسانه وتایید وزیر تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز مشکل اصلی درزمینه پوشش بیمه ای تمامی داروهای بیماری های صعب العلاج را تامین نشدن منابع مالی توسط دولت دانست و به خراسان گفت:بر اساس گزارش های واصله به کمیسیون وزارت خانه های بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جد پیگیر اجرای مصوبه دولت مبنی بر پوشش بیمه ای ۲۰۲قلم داروی صعب العلاج هستند اما آنچه باعث شده کار به کندی پیش رود تامین نشدن منابع مالی است.وی خاطرنشان کرد: تحت پوشش قرار گرفتن تمامی ۲۰۲قلم داروی بیماری های صعب العلاج و خاص به بودجه ای معادل ۲هزار میلیارد تومان در سال نیاز دارد.شهریاری تاکید کرد: به احتمال زیاد بیمه ها توان پوشش دادن تمامی داروهای ذکر شده را نخواهند داشت و تنها تعدادی از این داروها مشمول خدمات بیمه قرار خواهند گرفت.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.