بمب‌های بشکه‌ای روسیه راه حل آزادسازی داریا

پورتال خبری ممتاز نیوز: جهان عرب تاکنون شاهد بحران‌هایی در سطوح مختلف بوده یکی از این بحران‌ها که بسیار طولانی و خون‌بار شده و به فراتر از مرزهای یک کشور منتقل شده، بحران سوریه می‌باشد.

جهان عرب در پنج سال اخیر، شاهد بحران‌هایی در سطوح مختلف بوده یکی از این بحران‌ها که بسیار طولانی و خون‌بار شده و به فراتر از مرزهای یک کشور منتقل شده، بحران سوریه می‌باشد. این بحران بیش از این که ریشه در داخل این کشور داشته باشد، ریشه در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی و تعارضات دو جریان مقاومت و امپریالیسم دارد.
اما دمشق به عنوان پایتخت این کشور از لحاظ استراتژیک بسیار مهم است، زیرا سقوط یک پایتخت به معنای سقوط کشور است. شهر دمشق که در غرب کشور سوریه واقع شده و خود شهر در تقسیمات کشور به عنوان یک استان محسوب می‌شود و استان دمشق در واقع همان شهر قدیمی دمشق است و مناطق جدید چسبیده به این شهر همه خارج این استان محسوب می‌شوند.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
از ابتدای بحران سوریه، نیروهای مسلح شامل ارتش آزاد و گروه‌های تکفیری توجه ویژه‌ای به گسترش عملیات خود در استان‌های دمشق و ریف دمشق داشته‌اند که دلایل آن عبارت است از:
۱٫ مرکزیت دمشق:
مهمترین شهر هر کشور پایتخت آن است که اهمیت پایتخت با توجه به اعتبار سیاسی و امنیتی آن، عمق استراتژیک هر کشوری محسوب و هرگونه تغییر و تحولات در آن، آینده سیاسی آن کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سقوط پایتخت عموماً موجب اسقاط یک نظام سیاسی می‌شود. دمشق به عنوان پایتخت سوریه میزبان نهادهای اصلی حکومتی همچون وزارتخانه‌ها و ادارات مرکزی است که دستیابی به آن برای تغییر نظام سیاسی از اهداف استراتژیک معرضان محسوب می‌شود.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
۲٫ تسلط ارتش سوریه بر خطوط مواصلاتی استراتژیک منتهی به دمشق:
تسلط ارتش سوریه بر راه‌های استراتژیک منتهی به دمشق به ویژه جاده استراتژیک دمشق- بیروت، دمشق- طرطوس و لاذقیه  که از بنادر مهم شرق دریای مدیترانه محسوب می‌شوند و جاده دمشق- امان، موجب تبدیل شدن این شهر و اطراف آن به یک مرکز لجستیکی و پشتیبانی قوی برای محورهای عملیاتی ارتش و نیروهای مردمی سوریه شده است. گروه‌های مسلح همواره با هدف کاستن از فشارهای وارده در محورهای عملیاتی سعی در ایجاد ناامنی در راه‌های منتهی به دمشق که همه آن‌ها از استان ریف دمشق می‌گذرد اقدام می‌کنند.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
۳٫ وجود اماکن مقدس شیعه در ریف دمشق:
برخی گروه‌ها، دولت‌ها و رسانه‌های وابسته به جریان مخالف مقاومت برای ضربه زدن به این جریان، فتنه مذهبی شیعی- سنی را به راه انداختند و در این فتنه مردم عادی تحریک شده و زمینه مناسب برای فعالیت گروه‌های افراطی ایجاد شده است و این گروه‌ها هم قصد دارند با جریحه‌دار کردن شیعیان هم به تحقیر ایشان پرداخته تا به تصور خود به محور مقاومت ضربه وارد کنند و هم در میان طرفدارن خود پرستیژ خود را افزایش دهند؛ برای مثال تخریب مقدسات شیعه در دمشق و ریف دمشق از این جمله هستند. از جمله مناطقی که امروز محور درگیری‌ها شده است شهر داریا است، شهری که هر روز دست به دست می‌شود.
آیا داریا نفس می‌کشد؟
منطقه داریا از استان ریف دمشق در پنج کیلومتری جنوب غرب دمشق پایتخت سوریه از نیمه اول سال ۲۰۱۲ تا امروز همواره شاهد درگیری‌ها و عملیات نظامی گسترده بوده است و چندین بار گروه‌های مسلح بر آن مسلط شده و ارتش نیز توانسته بود آن‌ها را به عقب براند و چند بار نیز با تلاش رؤسای عشایر و بزرگان محلی در آن آتش‌بس برقرار شده بود.
۹۶ درصد ساکنان این منطقه از شیعیان اثنی عشری و علوی ۳ درصد مسیحی ارتدوکس و ۱ درصد سنی محب اهل بیت علیهم السلام هستند. بیشتر جمعیت این منطقه از طرفداران سرسخت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه و حکومت علوی آن هستند. اسم آن از دارا پادشاه هخامنشی ایران گرفته شده است. این شهر یکی از زیبا و سرسبزترین شهرهای تاریخی سوریه به شمار می رود و حرم حضرت سکینه سلام الله علیها در آن قرار دارد و همچنین یکی از استراژیک ترین و مهم ترین مناطق ریف دمشق به شمار می رود.
در اهمیت این شهر برای تکفیری ها همین بس که ۱۰ کیلومتر بیشتر تا کاخ ریاست جمهوری «بشار اسد» فاصله ندارد. این شهر از شمال به فرودگاه نظامی مزه دمشق و از غرب به شهر “معضمیه” و از جنوب به “اشرفیه” و “صحایا”  از شرق به “السبینه عسال الورد” از مناطق همجوار منطقه “سیده زینب” قرار دارد.داریا جمعیتی بالغ بر ۸۰هزار نفر دارد.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
اهمیت شهر داریا در چیست؟
۱٫ نزدیکی به منطقه المزه:
منطقه داریا در جنوب منطقه المزه در جنوب غرب دمشق قرار دارد و این منطقه به دلیل وجود قصر ریاست جمهوری (فاصله‌ای کمتر از ده کیلومتر)، سفارتخانه‌های مهم از جمله سفارت جمهوری اسلامی ایران، اتوبان بین‌المللی دمشق- بیروت و فرودگاه المزه (دارای کاربری نظامی) در آن، از اهمیتی استراتژیک برخوردار است.
۲٫ واقع شدن در خطوط مواصلاتی دمشق به جنوب:
موقعیت منطقه داریا به صورتی است که دو جاده اصلی این کشور به جنوب یعنی اتوبان دمشق- درعا و دمشق- امان (پایتخت اردن) از این منطقه عبور می‌کند. بعد از آغاز بحران سوریه به دلیل اهمیت استراتژیک این جاده‌ها برای پشتیبانی از محور عملیاتی جنوب، اهمیت آن بیشتر شده است به ویژه که ارتش و نیروهای مردمی هم اکنون در عملیات سنگینی در محور عملیاتی درعا مشغول جنگ هستند و هرگونه خلل در این خطوط مواصلاتی موجب تغییر معادلات نظامی  در این محور خواهد شد.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
۳٫ اهمیت آن برای شیعیان:
 منطقه داریا و در شرق آن منطقه ببیلا به دلیل وجود مزار حضرت سکینه بنت علی (علیها السلام) و حضرت زینب (علیها السلام)، غیر از تقدس آن نزد شیعیان، محل اقامت شیعیان سوریه و برخی مهاجران لبنانی و افغانی نیز محسوب می‌شود که اکثریت آن‌ها از حامیان نظام سوریه می‌باشند. برای شیعیان، از ابتدای بحران سوریه، اماکن مقدس از خطوط قرمز محسوب می‌شوند و گروه‌های تکفیری سعی دارند با دستیابی به این مقبره‌ها و تخریب آن‌ها، این خط قرمز را بشکنند و ضربه احساسی سنگینی به آن‌ها وارد نمایند تا به این وسیله به تصور خود تمرکز محور مقاومت و شیعیان را بر هم زنند. برای همین منظور، تخریب اخیر مزار حضرت سکینه بنت علی (علیها السلام) در داریا در همین راستا بوده است و حرم  حضرت زینب (علیها السلام)  نیز در خطر اشغال و تخریب قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که پیش از این نیز تروریست‌ها بر منطقه داریا تسلط داشتند اما چنین اقدامی انجام ندادند که نشان از یک برنامه جدید برای گسترش فتنه شیعه و سنی در منطقه دارند.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
سقوط داریا به دلیل فعالیت درازمدت گروه‌های مسلح در این منطقه سقوط آن امری قابل پیش‌بینی بوده است و در سال‌های اخیر این منطقه بارها سقوط کرده و ارتش توانسته بر آن تسلط یابد و از این منظر نباید سقوط این منطقه به منزله سقوط دمشق دانست زیرا با توجه به وجود خطوط دفاعی در اطراف دمشق امکان آن اندک است.
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
هم‌اکنون شهر داریا در اشغال تروریست‌های ارتش آزاد است.
بحران سوریه از ابتدای سال ۲۰۲۴ شاهد تحولاتی بوده که منجر به سقوط چند منطقه در سوریه شده است که به دلیل نزدیکی برخی مناطق آن به دمشق به عنوان پایتخت این کشور، نیازمند بازنگری نظام سوریه در استراتژی‌های جنگی خود می‌باشد. بحران سوریه نشان داد که محور مقاومت جان استکبار را به لبش رسانده است و آنها از هر ترفندی برای ضربه زدن به این محور قدرتمند استفاده می‌کنند.
روسیه با بمب بشکه‌ای می‌آید

مبابع خبری گزارش دادند ارتش روسیه در شهرک داریا از بمب‌های بشکه‌ای علیه تروریست‌های ارتش آزاد استفاده می‌کند.بمب‌های بشکه‌ای از بُشکه‌هایی تشکیل شده که آن‌ها را با مواد مختلفی مثل تی‌ان‌تی، میخ، براده‌های آهن مثل میلگرد و مواد سوختی اشتعال‌زا انباشته‌اند. پس از پرتاب بشکه‌ها به‌وسیله بالگرد بر روی اهداف و انفجار آن، میخ‌ها و ضایعات آهن به ترکش‌های مرگباری تبدیل شده و به هر سو پراکنده می‌شوند. گرچه بمب‌های بشکه‌ای از دقت بالایی برخوردار نیستند، اما سبب تخریب گسترده و تلفات بالای انسانی می‌شوند.

بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
بمب‌های بشکه‌ای پوتین؛ راه حل آزادسازی داریا
در این شرایط که آمریکا و جیره‌خوارانش به هر دری می‌زنند تا در باتلاق سوریه دفن نشوند، تنها گزینه پیش روی آمریکا انتقام از محور مقاومت با استفاده از تروریست‌ها است و بعید نیست، اولین گام برداشته شده در این راه، تشویق آنها به عملیات انتحاری و همه جانبه در حوزه فعالیت و نفوذ جغرافیایی حزب الله و نیروهای بشار اسد باشد. آمریکا قصد دارد تا جنگ را به میدان دیگری بکشد، درست همانند کاری که در جنگ نیابتی ۸ساله صدام علیه انقلاب اسلامی ایران کردند. زمانی که اوضاع را نا مساعد دیدند جنگ را به لبنان کشیدند که با هوشیاری امام خمینی این توطئه در نطفه خفه شد.
کسی چه می‌داند، شاید بمب‌های بشکه‌ای روسیه زبان داعشیان را بهتر متوجه شوند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.