بنیاد ایران شناسی در مسکو با حضور خرمشاد گشایش یافت

مسکو/ واحد مرکزی خبر ۹۱/۳/۲۶

بنیاد بین المللی ایران شناسی با حضور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کتابخانه ادبیات خارجی روسیه در مسکو گشایش یافت.
به گزارش واحد مرکزی خبر از مسکو ، در این بنیاد هفت هزار کتاب تخصصی در ارتباط با فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در اختیار پژوهشگران روس قرار گرفته است و افزایش ارتباطات با مراکز علمی و پژوهشی روسیه و همچنین ساماندهی و معرفی آثار پژوهشی ایران شناسان روس در ۲۰۰ سال اخیر از جمله برنامه های بنیاد بین المللی ایران شناسی است .
آندری بوسیگین معاون وزیر فرهنگ روسیه در مراسم گشایش بنیاد بین المللی ایران شناسی گفت: آغاز فعالیت بنیاد ایران شناسی فرصت مناسبی برای مردم روسیه ، پژوهشگران و ایران شناسان این کشور برای شناخت بیشتر تمدن کهن ایران است.
وی با اشاره به روابط خوب میان ایران و روسیه گفت: گسترش همکاری های فرهنگی از راهبردهای مقامات دو کشور است که گشایش این بنیاد و مشارکت در برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی از جمله این برنامه ها برای گسترش همکاری های فرهنگی ایران و روسیه است.
محمد باقر خرمشاد رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز گفت : اراده سران ایران و روسیه گسترش همکاری ها با تکیه بر نقاط مشترک ، قدمت تاریخی ، نزدیکی جغرافیایی و نزدیکی مبانی و دیدگاههای دو کشور بویژه در زمان کنونی است .
وی افزود: در این سفر زمینه های گسترش همکاری های فرهنگی ایران و روسیه بررسی شد و این باور وجود دارد که روابط فرهنگی باید ارتقاء یابد.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: جامعه نخبه روسیه استقبال بی نظیری از گشایش بنیاد بین المللی ایران شناسی کردند و این نگاه نخبگان روسیه این انگیزه را تقویت کرد که همکاری ها باید بیش از گذشته افزایش یابد.
خرمشاد خاطرنشان کرد: امیداورم با توافقات و مذاکرات انجام شده در این سفر مناسبات فرهنگی ایران و روسیه در فضاها و مجال های متنوع عمق بخشیده شود.
بگفته محسن حیدرنیا رئیس بنیاد بین المللی ایران شناسی در روسیه ؛ همزمان با گشایش این بنیاد پایگاه اینترنتی ایران شناسی نیز برای ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به دانش پژوهان روس راه اندازی شد.
وی پژوهش های فرهنگی ؛ بررسی نسخ خطی و اسناد آرشیوی موجود در روسیه با موضوعات ایران شناسی و برگزاری نشست های فرهنگی و تلاش برای گسترش فرهنگ ، زبان و ادبیات فارسی در روسیه را از دیگر فعالیت های بنیاد بین المللی ایران شناسی برشمرد.
در آیین گشایش بنیاد بین المللی ایران شناسی که ۲۵۰ ایران دوست و ایران شناس روسیه حضور داشتند از ده نفر از ایران شناسان برتر این کشور قدردانی شد و انجمن فرهنگی روابط ایران و روسیه به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
دیدار با رئیس ، استادان و دانشجویان دانشگاه زبان شناسی مسکو از دیگر برنامه های رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سفر به روسیه بود.
در این دیدار صمیمانه خرمشاد در جمع دانشجویان زبان فارسی این دانشگاه درباره جایگاه و اهمیت فراگیری زبان فارسی سخنرانی کرد.
در این مراسم دکترای افتخاری دانشگاه زبان شناسی مسکو به آقای خرمشاد اعطاء شد.
تصویر دارد
۲۶۲

IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.