بهانه انگلیس برای استقرار جنگنده‌های تایفون در خلیج فارس

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۱۳م آبان ۹۱،

دولت انگلیس به بهانه‌ی کمک به صلح و ثبات منطقه جنگنده‌های تایفون را در خلیج فارس مستقر می‌کند.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه ایندیپندنت در گزارش تفسیریی نوشت که انتظار می‌رود دولت انگلیس مذاکراتی با مقامات عالی‌رتبه کشورهای منطقه خلیج فارس درباره‌ی آن‌چه در این گزارش تفسیری تهدید ایران برای انتقال نفت خاورمیانه خوانده شده، داشته باشد.

در این گزارش تفسیری ادعا می‌شود که مقامات عربستان و امارات از احتمال تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز نگران می باشند.

در ادامه‌ی گزارش تفسیری پس از ذکر این بهانه آمده است که انگلیس ۹ مین‌روب در منطقه دارد و به‌علاوه دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در حال بررسی مستقر نمودن جنگنده‌هایی در منطقه‌ی خلیج فارس در بحبوحه افزایش تنش‌ها در این منطقه است.

در این گزارش تفسیری ادعا می‌شود که دولت انگلیس می‌خواهد به متحدانش در منطقه اطمینان دهد که در صورت چنین اقداماتی از جانب ایران آن‌ها از حمایت دیپلماتیک و نظامی انگلیس برخوردار خواهند بود.

سخنگوی رسمی نخست وزیر انگلیس روز جمعه ادعا نمود که استقرار جنگنده‌های انگلیسی تایفون در پایگاهی در ابوظبی صرفا با اهداف آموزشی انجام می‌گیرد و سال‌هاست چنین اقداماتی انجام می‌گیرد و این اتفاق تازهی نمی باشد.

این روزنامه افزود که با این حال ورود جنگنده‌های انگلیسی سبب دامن زدن به احساس ناامنی ایران حتی در صورتی خواهد شد که اطمینان داده شود آن‌ها هدف این اقدام نمی باشدند.

فیلیپ هاموند، وزیر دفاع انگلیس نیز روز جمعه گفت که کشورهای اروپایی باید آماده باشند «نقش بزرگ‌تری را در رابطه با آفریقای شمالی و خاورمیانه ایفا نمایند».

وزارت دفاع انگلیس در بیانیه‌ای اعلام نموده است: انگلیس معمولا تایفون‌ها را به عنوان بخشی از برنامه تمرینی روزمره ما و برای نشان دادن تعهد نظامی ما به امارات و امنیت منطقه به امارات اعزام می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ما به همراه شرکای‌مان در شورای همکاری خلیج (فارس) نفعی دوجانبه در تامین صلح و ثبات منطقه داریم.

این بیانیه در عین حال می‌افزاید: این استقرار ربطی به نگرانی‌های ما از برنامه هسته‌یی ایران ندارد. ما هم‌چنان به وضوح می‌گوییم که دولت معتقد نمی باشد اقدام نظامی علیه ایران مسیر صحیحی برای اقدام در حال حاضر باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.