بهداشت، سلامت و درمان مردم برای سال های آینده مردم بیمه می شود

وزیر بهداشت گفت: با اجرای درست برنامه پزشک خانواده، سلامت و درمان مردم برای سال های آینده مردم بیمه می شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت امروز ۱۵ تیر در هفتاد و یکمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در آمفی تئاتر ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شده بود افزود:
سلامت ابعاد مختلف جسمی و روحی و روانی و معنوی دارد که براساس قانون اساسی تامین سلامت مردم برعهده حکومت ودستگاه های دولتی است.

وی گفت: از ابتدای تصویب قانون برنامه پنجم وزارت بهداشت تلاش خود را جذب کرده تا تکالیف قانون را که برعهده این وزارت خانه قرار داده است عملیاتی کند .

طبق ماده ۳۶ برنامه پنجم سیاستگذاری توسعه برنامه ریزی و نظارت کیفی سلامت بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفته است.برای رسیدن به این اهداف و تحقق سند چشم انداز ۱۴۰۴  سه برنامه توسعه پنجم و ششم و هفتم باید مد نظر قرار خواهد گیرد.

وی با اشاره به اینکه بند الف ماده ۳۲ تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را ذکر کرده است گفت: طی جلسه ۲۷ اسفند سال گذشته تمام مصوبات این شورا به تصویب و ابلاغ شد که نسخه آن ۰۲ برنامه پزشک خانواده جز مصوبات این شورا بود.
 
انتظارات ما در این زمینه از دانشگاه ها تشکیل منظم کارگروه های سلامت و امنیت غذایی در سطح استان و حضور جدی، تدوین نسخه بومی و مصوبات شورا در سطح استان و پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی سلامت وامنیت غذایی در استان است.

وی ادامه داد یکی دیگر از بندهای قانون برنامه پنجم اجرای گزارش خانواده را تکلیف وزارت بهداشت کرده است باید توجه داشت برنامه پزشک خانواده یک برنامه عدالت محور است که می تواند پاسخگویی خوبی داشته باشد و گامی در جهت جهاد سلامت کشور باشد.

*هدف پزشک خانواده مردم درمانده و مستضعف است
 
دستجردی عنوان کرد: اگر این طرح به طور کامل اجرا شود سلامت بهداشت و درمان مردم برای سال های آینده بیمه خواهد شد و افتخار ما این است که دانشگاه ها برای اجرای بهتر این طرح همکاری همه جانبه داشته باشد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که اهداف اصلی برنامه پزشک خانواده افزایش پاسخ گویی، افزایش خدمات درمانی و ارتقا سلامت و کمک به مردم درمانده مستضعف است.

دستجردی عنوان کرد: انتظارات ما از دانشگاه های علوم پزشکی در خصوص طرح پزشک خانواده ارائه برنامه عملیاتی نسخه ۰۲ برای اجرا در استان، رایزنی و هماهنگی با سایر دستگاه های استان برای اجرای برنامه پزشک خانواده ، اطلاع رسانی دقیق به جمعیت تحت پوشش در خصوص این برنامه و پیاده سازی برنامه به صورت دقیق است.

*۵۲ بیمارستان هئیت امنایی در کشور وجود دارد
 وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بند د ماده ۳۲ برنامه پنجم توسعه نظام درمانی کشور را از وزارت بهداشت خواسته است .

دستورالعمل های تمام وقت پزشکان و اداره هئیت امنائی شدن بیمارستان های آموزشی جزء این برنامه قرار گرفته است. تا چند سال پیش هشت بیمارستان هئیت امنائی در کشور داشتیم که در حال حاضر به ۵۲ بیمارستان رسیده است.همچنین رشته MBA بیمارستانی در سال ۹۰ ابلاغ شد که سعی کردیم با راه اندازی این رشته مدیریت بیمارستان های هئیت امنائی بهتر شود. تجربه اداره هئیت امنائی دانشگاه های علوم پزشکی شامل تدوین و تصویب آئین نامه ی مالی معاملاتی دانشگاه و تدوین و تصویب آئین نامه اداری و استخدامی بوده است.
 
وی به انتظارات از دانشگاه ها در این زمینه اشاره و تصریح کرد: عزم جدی برای اجرای دستورالعمل تمام وقتی پزشکان و اداره هئیت امنایی بیمارستان های آموزشی و پیاده سازی تجربیات است.

* میزان رضایت مندی مردم ازخدمات اورژانس کافی نیست
دستجردی ادامه داد، ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم به برنامه آمایش آموزش پزشکی اشاره دارد که این صنعت تدوین شده و مبنای گسترش آموزش پزشکی در کلیه استانهای کشور است.

وی به بحث اوژانس ها اشاره و  تصریح کرد: بند ب ماده ۳۷ برنامه پنجم توسعه به توسعه اورژانس ها و اقدامات وزارت بهداشت درخصوص اورژانس ها است که در این زمینه ۷ پایگاه اورژانس هوایی، ۵۵ اورژانس موتوری و دو اورژانس دریایی راه اندازی شده است.
باید توجه داشت که تعداد ماموریت های اورژانس در سال ۸۴ از ۹۲۷ هزار ماموریت به دو میلیون ماموریت در سال ۹۰ رسیده است.

تدوین برنامه و استقرار سیستم رسیدگی به شکایات در اورژانس های بیمارستانی کشور، نوسازی ناوگان های آمبولانس در طول برنامه چهارم و پنجم توسعه،تدوین سند ارتقا خدمات اورژانس های بیمارستانی در سال ۸۹ و تشکیل کمیته ارتقا خدمات اورژانس بیمارستان ها در دانشگاه ها زیر نظر رئیس دانشگاه از اقدامات صورت گرفته در بخش اورژانس است.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: تمامی اورژانس های تهران که بیش از ۳۰ هزار ورودی در سال دارند مجهز به پزشک متخصص اورژانس شده اند که این امر باعث رضایتمندی ۸۰ درصدی مراجعه کننده به بیمارستان ها شده است.

وی تاکید کرد: رضایت مندی از اورژانس های کشور سال گذشته ۱۵ درصد بوده که امسال تا به حال به زیر ۴۰ درصد رسیده است که این آمار قابل قبول ما نیست.
 
باید دانشگاههای علوم پزشکی کشور توجه داشته باشند که حتما باید یک متخصص اورژانس در بیمارستان های تحت پوشش خود داشته باشند چرا که از امسال این امر در رتبه بندی بیمارستان ها و دانشگاه های لحاظ خواهد شد./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.