بهمن دری: می توان بنیان توسعه فرهنگی را با ارتقای صنعت چاپ محقق کرد

شنبه ۲۴ تیر – ۱۰:۰۰:۱۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

در افتتاحیه دومین «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ»؛

بزرگنمایی:  

مراسم افتتاحیه دومین «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ» صبح امروز با حضور بهمن دری، حسن غفوری فرد، یوسف افراش و جمعی از مسئولان فرهنگی و کارشناسان صنعت چاپ در محل پژوهشکده هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ممتاز، بهمن دری معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم چاپ را بنیان توسعه و پیشرفت فرهنگی در دهه اخیر توصیف کرد و گفت: چنین مساله را با این پیش فرض می گویم که بسیاری از مدیران ما بر آن باور ندارند اما وقتی مثال های عینی و روشن در این زمینه ارائه می کنیم، به چنین نتیجه ای می رسند که چاپ بنیان توسعه در دهه اخیر است.
وی با بیان این که چاپ نقش موثر و ماندگاری در زندگی بشر امروز دارد، افزود: بارها گفتیم و شنیدیم که از زمان بیدار شدن تا شب هنگام مستقیم و غیرمستقیم با چاپ ارتباط داریم که البته این حضور دائم به چشم نمی آید در حالی که یکی از راه های استانداردسازی چاپ همین مساله به چشم آمدن است.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاکید آموزه های دینی اسلام بر رعایت کیفیت، اظهار کرد: واجبات و مستحبات بسیاری بر مقوله کیفیت صحه گذاشته اند و حتی در موضوعی چون نماز هم می بینیم که تاکید خداوند بر کیفیت است نه کمیت.
دری با بیان این که می توان بنیان توسعه فرهنگی را با ارتقای صنعت چاپ محقق کرد، تصریح کرد: معمولا در برنامه های حوزه چاپ نگاه همه از جنبه صنعت است اما من می خواهم از دید فرهنگی به این مقوله نگاه کنم چراکه اساسا چاپ می تواند یک رسانه نامتعارف برای انتقال پیام باشد.
وی ادامه داد: عموما ما چاپ را در میان رسانه های متعارف نمی بینیم و به این جنبه صنعت چاپ توجهی نداریم در حالی که حتی در چاپ یک بسته بندی کاملا اقتصادی هم می توان شعار و نگاه هایی را به جهان مخابره کرد. امروزه چنین نگاهی در سطح جهان حاکم شده و ما نیز باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ارزیابی اولین «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ» در شورای سیاست گذاری این رویداد، گفت: حال باید دید آیا اهداف کنفرانس اول در جامعه محقق شده است؟ و یا مباحث مطرح شده در کنفرانس تنها به شکل نظری و ارائه راهکار بوده و به جنبه عملیاتی نرسیده است؟ امیدوارم مسئولان برپایی «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ» به اجرای راهکارهای به دست آمده از این رویداد نیز بیاندیشند.
بهمن دری در ادامه صحبت های خود تاکید کرد در «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ»، مساله ارتقا و اعتلای فرهنگی از نگاه چاپ مورد توجه قرار گیرد و در میزگردها و کنفراس ها مطرح شود.
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درباره اصول مهندسی فرهنگی صحبت کرد و افزود: اولین قدم برای مهندسی فرهنگی شناسایی نقاط قوت و ضعف است و در قدم های بعدی باید به فکر راهکار برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط مثبت بود. در غیر این صورت هیچ کار کیفی به نتیجه نخواهد رسید.
دری با بیان این که گردش مالی صنعت چاپ در دنیا یک تریلیون دلار است، به ضعف این صنعت در ایران اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران در گردش مالی وسیع صنعت چاپ در دنیا نقش چندانی ندارد و ما باید با دریافت علم جهان و عجین کردن آن با فرهنگ خودی وضعیت صنعت چاپ را به شکل مطلوب برسانیم.
دومین «کنفرانس ملی مدیریت کیفیت در چاپ» تا ۲۸ تیرماه ادامه خواهد داشت.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۱۴۱۲۴۳۱۱۱۵۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.