بودجه‌های خیالی مردم را فقیرتر می‌کند

۱۲م اسفند ،
ممتاز نیوز : عابد فتاحی در گفت‌و‌گو با فارس، دربارهٔ بودجه حوزه سلامت در سال آینده افزود: دولت بر خلاف عرف و قانون، لایحه بودجه سال آینده را با ۳ ماه تأخیر و بدون حضور رئیس جمهوری به مجلس آورد و حنی رئیس جمهور برای توضیح عملکرد بودجه در سال ۹۱ به مجلس نیابد این کار بدی بود که انگیره نمایندگان را برای بررسی بودجه کم کرد.

وی گفت:  البته نمایندگان به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند، اما هنوز ما نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هیچ متنی از لایحه بودجه سال آینده را ندیده‌ایم ولی مسعود پزشکیان و حسینعلی شهریاری از طرف این کمیسیون برای بررسی بخش بهداشت و درمان بودجه سال آینده به عضویت کمیسیون تلفیق بودجه سال آِینده درآمدند.

وی افزود: درست است که بعضی مسئولان دولتی از افزایش ۲۰درصدی بودجه بخش سلامت در سال آینده سخن می‌گویند، ولی نمی‌شود با ارقام رویایی و بودجه خیالی خدمات سلامت کشور را اداره کرد. باید دید میزان واقعی جذب بودجه و آنچه تخصیص پیدا می‌کند، چقدر است، همین امسال بعضی دستگاههای اجرایی فقط حدود ۱۸ تا ۳۰درصد بودجه مصوب خود را دریافت کردند.

فتاحی ادامه داد:‌ دولت تکیه درآمد خود را در سال آینده بر اساس دریافت مالیات تنظیم کرده است ولی این کار باید با دقت و حساسیت بسیار بالایی انجام شود تا خارج از انصاف و عدالت از مردم پولی دریافت نشود، چون حقوق و دستمزد مردم چه در بخش دولتی و چه آزاد نسبت به افزایش هزینه‌ها و تورم واقعی رشد پیدا نمی‌کند بنابراین افزایش مالیاتها به فقیرتر شدن بیشتر مردم منجر می‌شود.افزایش ۲ یا ۳ برابری مالیاتهای از مردم کار خطرناکی است.

وی اضافه کرد: تورم بخش عمومی نیز آن طور که بانک مرکزی به طور رسمی اعلام کرده ۳۱ درصد است و در بخش سلامت حداقل باید ۲۰ درصد به آن اضافه کنیم و شاهد حداقل تورم ۵۰ درصدی هستیم البته افزایش واقعی تورم در جامعه بسیار بیش از این میزان و در حدود ۲ تا ۳ برابر شدن قیمتهاست و در بخش تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی رشد قیمتها واقعاً بیش از ارقام رسمی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت:‌ در چین شرایطی افزایش تعرفه‌های پزشکی هم بار مضاعفی است که به دوش مردم تحمیل می‌شود، بنابراین جامعه پزشکی باید مردم را درک کنند و با قبول سوبسید برای هزینه‌های حق‌العمل و ویزیت خود اجازه ندهند مردم از این هم فقیرتر شوند اما در مورد داروها و تجهیزات پزشکی دولت و بیمه‌ها باید افزایش هزینه‌ها را جبران کنند.

وی افزود:‌ بر خلاف ادعاهای بعضی مسئولان، قطعاً بودجه بخش سلامت در سال آینده انقباضی خواهد بود، مسئولان باید واقعیتها را درک کنند و اجازه ندهند، هزینه‌‌های سلامت بیش از این به مردم فشار بیاورد، مردم توان پرداخت هزینه‌های سرسام آور درمان را ندارند، زور که نیست، ندارند که بپردازند.

وی گفت: اگر فرض کنیم ویزیت یک پزشک حتی ۱۰ دلار باشد، که در هیچ جای دنیا این رقم نیست، ۱۰ دلار می‌ شود ۳۷ هزار تومان واقعاً چند درصد مردم توان این را دارند که برای هزینه ویزیت پزشک ۳۷ هزار تومان بدهند و در کنار آن هزینه‌های گزاف دارو، تجهیزات و بستری هم بپردازند بنابراین باید پزشکان بیش از قبل مردم را درک کنند.

فتاحی افزود: مردم واقعاً مشکل دارند، دستگاههای دولتی پول ندارند حتی کارهای روزمزه و بسیار ساده را انجام دهند، هفته قبل در ارومیه بودم، مسئولان راهداری حتی ۵۰ هزار تومان اعتبار برای تعمیر یک دستگاه نداشتند تا جاده را تعمیر کنند، چطور می‌شود در این شرایط انتظار داشت، دستگاههای دولتی مشکلات مردم را حل کنند.

وی گفت: ما از دولت انتظار داریم به جای شعار دادن و حرف زدن، گامهای عملی برای رفع مشکلات مردم بردارد.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.