بورس، محور تامین مالی بخش تولید باشد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

تقویت بازار سرمایه در ایران، برای تامین مالی بخش‌های اقتصادی ضروری است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شاتا، مجید‌رضا حریری، عضو اتاق تهران، وابستگی تولید به سیستم بانکی را مشکل ساختاری در این بخش دانست و گفت: در حال حاضر اقتصاد ما به شدت بانک‌محور است، به‌طوری که بنگاه‌های اقتصادی در زمان کمبود نقدینگی، ابتدا به سراغ بانک‌ها می‌روند و از این سیستم تقاضای تامین منابع می‌کنند که به نظر می‌رسد این روند باید تغییر کند.

وی با بیان این که روند تامین مالی در سایر کشورها به خلاف ایران برعهده بازار سرمایه است، گفت: در دنیا، بار تامین سرمایه را فقط بانک‌ها ‌برعهده نمی‌گیرند بلکه بازار سرمایه که بورس نماد آن است، محور تامین مالی بخش‌های اقتصادی است و بانک‌ها کمترین وظیفه را در تامین نقدینگی واحد‌های تولیدی و صنعتی در کشورها برعهده دارند.

حریری معتقد است که به دلیل ضعف بازار سرمایه در ایران، تولید‌کنندگان تمایلی ندارند که از ابزاری به نام بورس برای تامین منابع لازم خود بهره ببرند که این موضوع به عنوان یک معضل در اقتصاد کشور مطرح است.

عضو اتاق تهران در همین راستا نیز افزود: از آنجا که سیستم بانکی با توجه به حجم بالای تقاضایی که وجود دارد، دارای ظرفیت محدودی از منابع است، بنابراین نمی‌تواند به تنهایی جوابگوی تمامی نیازها باشد که در این راستا وجود بازارهای دیگر در کنار سیستم بانکی ضروری است.

به گفته وی، بانک‌ها نیز به عنوان یک بنگاه اقتصادی دنبال سود هستند و در همین راستا نیز تمایل ندارند در قبال پرداخت سود ۲۰ درصدی به سپرده‌گذاران در شرایطی که نرخ تورم هم بالاست، نرخ سود تسهیلات را پایین‌تر از نرخ تورم دریافت کنند که همین امر باعث به‌وجود آمدن گلایه‌ها از سوی فعالان اقتصادی شده است. عضو اتاق تهران در پایان بر تقویت بازار سرمایه در ایران برای تامین مالی بخش‌های اقتصادی تاکید کرد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.