توقف روند کاهشی تولید خودرو/ افزایش صادرات در برنامه خودروسازان

آمار منتشر شده در تیرماه امسال از میزان تولید خودرو نشان از توقف روند کاهشی تولید می دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، میزان تولید خودرو در تیرماه گذشته به ۸۳ هزار و ۶۲۹ دستگاه رسیده که نسبت به خردادماه رشد داشته است.

لازم به ذکر است، آمار تولید خودرو در سه ماهه ابتدای امسال  کاهش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت که این امر نشان از مشکلات مالی و تامین قطعه صنعت خودروسازی کشور می داد.

اما در نیمه ماه پنجم سال، فروتنی مدیر کل دفتر صنایع ماشین سازی و نیرو محرکه وزارت صنعت از توقف کاهش تولید خودرو در تیرماه خبر داد و اظهار داشت: خودروهای سواری که بیشترین تعداد را در بین حوزه های تولیدی دارد در تیرماه رشد تولید ۸٫۱ درصدی و خودروهای گروه کامیون رشد ۲۱ درصدی داشته اند.

وی تصریح کرد: در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو در سال ۹۱، مدیران گروه های صنعتی ایران خودرو و سایپا آمار تفکیکی خودروهای تولیدی خود را ارائه دادند و این آمار نشان از توقف روند کاهش خودرو در کشور داشته است.

*تامین مالی خودروسازان نیاز توسعه صنعت خودرو

براساس این گزارش، پس از گذشت چند ماه از روند کاهشی تولید خودرو مسئولان درصدد رفع ریشه های این مشکل برآمدند و برهمین اساس مصوبه تامین مالی ۲ هزار میلیارد تومانی، دو گروه خودروسازی بزرگ کشور از جانب کارگروه حمایت از تولید ابلاغ شد.

لازم به ذکر است، مدیران عامل گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو این تامین مالی هزار میلیاردی را امری مناسب و ضروری برای رفع مشکلات مالی خود دانستند البته به گفته کارشناسان و نمایندگان مجلس این تامین مالی باید هرچه سریعتر پرداخت شود تا زمینه ساز پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان شود و از تعطیلی واحدهای تولیدی قطعه جلوگیری کند.

فروتنی در این خصوص اظهار داشت: در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو، چگونگی پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان و تامین مالی صنعت خودرو به بحث گذاشته شد و ادامه آن به جلسه بعد موکول شده است.

*افزایش صادرات خودرو در سال جاری

با وجود این مشکلات دو گروه بزرگ خودروسازی از افزایش میزان صادرات خبر داده اند.

در این خصوص نجم الدین مدیر عامل ایران خودرو از افزایش ۴۵ درصدی صادرات این شرکت در سال جاری خبر داد و تصریح کرد: این شرکت در سه ماه اول امسال، چهار هزار و ۵۷۲ دستگاه خودرو خودرو صادر کرده که از نظر تعداد ۴۵ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

همچنین طی ۴ ماه اول امسال، گروه خودروسازی سایپا نیز رشد صد درصدی صادرات در محصولات خود داشته است.

براساس این گزارش، افزایش میزان صادرات و توقف روند کاهشی تولید خودرو نشان از گمرنک شدن مشکلات صنعت خودرو و حرکت به سمت روزهای طلایی این صنعت است که با ادامه این روند با حمایت مسئولان و تامین مالی به موقع شاهد رونق صنعت خودرو که موتور محرک صنایع دیگر محسوب می شود خواهیم بود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.