بوی بد دهان

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.

امروز دکتر دریانی، فوق‌تخصص گوارش و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به پرسش ما پاسخ می‌دهد.

بعضی‌ها از بوی بد دهان خود شکایت دارند، اما جالب است بدانید افرادی که مشکلات روحی دارند از بوی بد دهان خود شاکی هستند و به علت شخصیت وسواسی، به این مسأله دامن می‌زنند.

اگر فردی که با این افراد برخورد دارد، این بوی بد را استشمام نکند، باید به دنبال یک عامل روانی در ارتباط با آن بود، اما اگر دیگران متوجه بوی بد دهان شدند دلایل متفاوتی قابل بررسی خواهد بود.

یکی از دلایل بوی بد دهان، افزایش باکتری‌های روده است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک تا مدتی این بو را از بین می‌برد و مهم‌تر از همه این که در بیماری‌هایی همچون دیابت، افزایش اوره، سیروز کبد، آبسه ریه و سینوزیت نیز بوی بد دهان ایجاد می‌شود. گاهی عفونت‌های لثه نیز باعث این بدبویی می‌شود.

چگونه می‌توان این عارضه را درمان کرد؟

راه‌هایی برای معالجه این عارضه و کنترل باکتری تولیدکننده بوی بد دهان وجود دارد. برای رفع بوی بد دهان اولین توصیه ما مسواک منظم، استفاده از نخ دندان و رعایت بهداشت دهان تا حد امکان است اما حتی در تمیزترین دهان‌ها نیز مشکل بوی بد وجود دارد، چون باکتری‌ها تمایل دارند پشت ‌زبان جمع شوند.

اگر شما زبان خود را یک بار صبح و یک بار شب تمیز کنید، به میزان بسیار زیادی از بروز این عارضه جلوگیری کرده‌اید. همچنین استفاده از زبان‌شویه را توصیه می‌کنیم، هرچند با مسواک هم می‌توان زبان را تمیز کرد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.