بیانیه مشترک آمریکا و روسیه درباره برنامه هسته ای ایران

خبرگزاری آریا-امریکا و روسیه بیانیه مشترکی درباره برنامه هسته ای ایران صادر کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از پرس تی وی، امریکا حق دستیابی ایران به انرژی هسته‌ای با اهداف صلح آمیز را به رسمیت شناخته و گفته است واشنگتن به حل‌و‌فصل جامع این موضوع از طریق مذاکره پایبند است.
باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا و ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این اظهارات را در بیانیه مشترکی بعد از نشستی در لوس کابوس مکزیک در روز دوشنبه (۲۹ خرداد، ۱۸ ژوئن) بیان کردند.
در این بیانیه آمده است: “هدف مشترک ما حل و فصل جامع از طریق مذاکره بر اساس اصول رویکرد دوره‌ای و روابط متقابل است و انتظار مذاکرات سازنده‌ای را با ایران از طریق گفت‌و‌گو‌های شش قدرت برتر از جمله مذاکرات مسکو در ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) داریم.”
اوباما و پوتین همچنین گفتند آن‌ها “به دنبال تعامل سازنده با ایران از طریق مذاکرات ۱+۵ هستند.”
آن‌ها همچنین تصریح کردند هدف مشترک‌شان حل مساله هسته‌ای ایران بر اساس اصول روش گام به گام و رابطه متقابل است.
اوباما تاکید کرد هنوز “زمان و مکان” برای حل دیپلماتیک مناقشه بر سر برنامه انرژی صلح آمیز هسته‌ای ایران وجود دارد.
این اظهارات چند ساعت بعد از اولین روز مذاکرات در مسکو بین ایران و گروه ۱+۵ (پنج عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان) بیان شد.
این مذاکرات دو روزه در ادامه گفت‌وگوهای قبلی ایران و گروه ۱+۵ در عراق و ترکیه صورت می گیرد.
گفت و گوی قبل ایران و گروه ۱+۵ در شهر بغداد عراق در ماه می برگزار شد. پیش از آن نیز مذاکراتی در استانبول ترکیه در اواسط آوریل برگزار شد.
ایران و گروه ۱+۵ پیش از این نیز دو دور مذاکرات را در ژنو سوییس (دسامبر ۲۰۱۰) و استانبول ترکیه (ژانویه ۲۰۱۱) برگزار کردند.
سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ریاست هیات مذاکره کننده ایران و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست گروه ۱+۵ را بر عهده دارند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.