بیسوادی و کم سوادی در آمریکا گسترش یافته

گسترش بیسوادی و کم سوادی به مشکلی جدی در آمریکا تبدیل می شود.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دولت فدرال آمریکا در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای مبارزه با بیسوادی در این کشور صورت داده است. باوجود این تلاشها، بیسوادی آمریکا به صورت نگران کننده ای در حال افزایش است. براساس مطالعاتی که موسسه آموزشهای دولتی آمریکا انجام داده است ۳۶ درصد ساکنان شهر واشنگتن عملا بیسواد هستند به این معنا که آنها برخی توانایی های محدود رادر خواندن و نوشتن دارند اما سواد آنها به حدی نیست که بتوانند در زندگی روزمره کارهای خود را انجام بدهند و درنتیجه در انجام دادن روزمره ای از قبیل پر کردن فرمهای کاری و اداری و خواندن نقشه ها یا نقشه راههای شهری و اتوبوسها و خواندن روزنامه مشکل دارند. کارشناسان می گویند در کشوری همانند آمریکا نباید بیسوادی یا کم سوادی تا این اندازه باشد زیرا در آمریکا کتابخانه های زیادی وجود دارد. در آمریکا نرخ بیسوادی ۲۱ درصد است.
 ۴۲ میلیون آمریکایی بزرگسال نمی توانند بخوانند و۵۰ میلیون آمریکایی نیز نمی توانند مطالب نوشتاری را بخوانند که در سطح پایه چهارم یا پنجم ابتدایی است. از هر۱۴ نوجوان دبیرستانی آمریکایی ، یک نفر ترک تحصیل می کند. از هر هشت فارغ التحصیل دبیرستانی هم در آمریکا، یک نفر میزان سوادی کمتر از پایه هشتم دارد. نتایج بررسی ها در واشنگتن نشان داد در شهر واشنگتن بیشترین میزان بیسوادی و کم سوادی به افراد بالای۶۵ سال است.
 این وضع در شهری همانند واشنگتن مشکل آفرین است زیرا ۴۷ درصد مشاغل نیازمند سطحی از تحصیلات دانشگاهی یا سواد بالا است. بر همین اساس، اتاق بازرگانی واشنگتن اعلام کرده است به علت فقدان نیروی کار باسواد و کارآمد، هرسال ۱۰۷ میلیون دلار زیان به گردش اقتصادی این شهر وارد می شود. کارشناسان می گویند کودکان خانواده هایی که عملا والدینشان بیسواد هستند، با مشکلاتی در خواندن مواجه می شوند. فعالان آمریکایی می گویند شکستن این چرخه دور باطل بسیار حائز اهمیت است زیرا احتمال ترک تحصیل کودکان و نوجوانانی که مشکلاتی در خواندن و نوشتن دارند بیش از دیگر همسالانشان است و به همین علت در آینده کاری ، احتمال بیکاری آنها و درگیر شدنشان در جرم و تبهکاری نیز بیشتر خواهد بود. این درحالی است که دولت فدرال آمریکا هفتادو نه برنامه برای افزایش سطح سواد اجرا می کند. کارشناسان می گویند اجرای این برنامه ها حدود ده میلیارد دلار هزینه دارد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.