بیشترین پرونده خیانت در امانت مربوط به “چک” است

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ شنبه ۲۰م آبان ۹۱،

یک حقوقدان گفت: بیشترین نوع خیانت در امانت درباره موضوع چک بوده که البته پرونده‌های بیشماری را به خود اختصاص داده است.

امیر طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضاییممتازنیوز، در تشریح جرم خیانت در امانت اظهار داشت: جرایم در حکم خیانت در امانت عبارت است از اعمال مجرمانه‌ای که ارتکاب آن‌ها را به سبب قوانین غیر از قانون مجازات اسلامی از نظر مجازات مشمول کیفر خیانت در امانت قرار داده است.

این حقوقدان به گستردگی بحث چک در پرونده‌های کیفری اشاره و ادامه داد: یکی از سرفصل‌های قانون در مورد خیانت در امانت است که بیشترین نوع خیانت در امانت درباره موضوع چک بوده که البته  پرونده‌های قضایی بیشماری را به خود اختصاص داده است.

طاهرخانی با اشاره به تفاوت جرم خیانت در امانت با سرقت و کلاهبرداری تصریح نمود: جرم سرقت و کلاهبرداری شامل تصاحب مال غیر بوده به طوری که مالک آن مطلع نباشد و به صورت پنهانی غصب شود در حالیکه جرم خیانت در امانت هر دو طرف قضیه آگاه می باشند.

این حقوقدان با اشاره به مجازات پیش‌بینی شده برای جرم خیانت در امانت در قانون مجازات اسلامی خاطرنشان نمود: بر طبق قانون مجازات اسلامی‌، هرگاه اموال منقول یا غیر‌منقول یا نوشته‌‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن به عنوان  وکالت به کسی داده  و از آن‌ها سوء‌استفاده شود به حبس از  ۶ ماه تا ۳ سال محکوم خواهد شد.

وی در پایان گفت: همچنین قانونگذار در ماده ۶۷۳  قانون یاد  شده برای سوء‌استفاده از سفید مهر یا سفید امضاء یک تا سه سال حبس تعیین نموده است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.