بیماری قلبی و افزایش دور شکم

جام جم آنلاین: خوانندگان می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۳۰۰۰۰۷۰۶ سوالات خود را در موارد مختلف مطرح و در برنامه زنده «دکتر سلام» که هر روز ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود، پاسخ خود را دریافت کنند.



امروز دکتر مظهری، متخصص تغذیه و رییس انجمن غذا و تغذیه به پرسش ما پاسخ می‌دهد.


انرژی‌های اضافه بر نیاز روزانه بدن، باعث ذخیره چربی در بدن می‌شود. در واقع بدن نمی‌تواند چیزی غیر از چربی را در خود ذخیره کند. ذخیره این چربی‌ها و اثرات آن نیز معمولا در بدن متفاوت است.


چاقی یک بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند زمینه صدها بیماری باشد یا بیماری‌های موجود در بدن را تثبیت ‌کند. امروزه مشخص شده که بافت چربی در بدن، یک بافت مرده نیست و بسیار فعال است و در ردیف غدد درون‌ریز شمرده می‌شود.


گفته می‌شود که انواع آنزیم‌ها از این بافت‌های چربی ترشح می‌شود، به طوری‌که تمام سیستم کنترل‌ گرسنگی و اشتها را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. بخصوص اگر این چربی‌ها در ناحیه شکم انباشته شده باشد. تغذیه نامناسب به بروز مشکلات بسیاری منجر می‌شود که ایجاد چربی در ناحیه شکم یکی از آنهاست.


بررسی‌ها نشان داده هرچه قطر و طول شکم بیشتر باشد، عمر فرد کوتاه‌تر می‌شود و بیشتر در معرض بیماری قرار می‌گیرد.


معمولا دور کمر خانم‌ها از ۸۸ به بالا و آقایان از ۱۰۲ به بالا متغیر است. هر چه دور کمر بزرگ‌تر باشد، احتمال بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی، پرفشاری خون و اختلالات چربی یعنی افزایش کلسترول بد خون بیشتر خواهد بود.


افزایش ‌HDL (چربی‌های مضر خون) و کاهش LD (چربی خوب خون)، افزایش سطح قند ناشتا و بالا رفتن کلسترول، همچنین علائمی چون پرفشاری خون و در بعضی‌ها انباشتگی اسید اوریک می‌تواند نشانه‌‌هایی از بروز سندرم متابولیک در یک بیمار باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.