بکارگیری تکنولوژی کامپیوتری تصاویر سه‌بعدی توسط متخصصان ارتوپدی ایران

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : دبیر انجمن علمی جراحان زانو و آنتروسکوپی گفت: در قدیم و قبل از استفاده از روش‌های تصاویر کامپیوتری اصلاحات ارتوپدی به صورت حدودی و چشمی بود اما با روش تازه تصاویر سه‌بعدی با دقتی در حد میلیمتری اصلاحات استخوانی انجام می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ سهیل مهدی‌پور در حاشیه بیست و یکمین کنگره جراحان اورتوپدی تهران به تازهترین دستاورد در زمینه اصلاح ناهنجاری‌های اندام تحتانی با مدل‌سازی کامپیوتری گفت: آن چیزی که امروز در پزشکی ارتوپدی جاری است، استفاده از تصاویر دوبعدی برای ارزیابی بیماران است.

دبیر انجمن علمی جراحان زانو و آنتروسکوپی افزود: این تصاویر گاهی سبب اشتباه هنگام برداشت است که سبب دفرمیته‌های بیمار در امر جراحی می‌شود و مشکلاتی را در این زمینه سبب می‌شود.

مهدی‌پور تصریح کرد: با توجه به پیشرفت علوم کامپیوتری و ایجاد دستگاه چاپ سه بعدی به این فکر افتادیم که با استفاده‌ از پروتکل‌هایی از اندام تحتانی بیمار تصویر سه بعدی به‌دست بیاوریم و بر روی این تصاویر سه بعدی شاخص‌های استخوان طبیعی را تعریف کنیم.

دبیر انجمن علمی جراحان زانو و آنتروسکوپی افزود: در ادامه از روی تعریف این شاخص‌ها انحراف را به میزان نرمال مشخص می‌‌کنیم و با توجه به آن برای عمل جراحی برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مهدی‌پور تصریح کرد: بر همین اساس گروهی متشکل از مهندسان بیومکانیک، رادیولوژی و ارتوپدی تشکیل داده‌ایم و در فضای مجازی جراحی اصلاحی را بر اساس نظر پزشک معالج بر روی کامپیوتر اجرا می‌کنیم و پس از اطمینان اصلاح موردنظر ابزارهای کمکی را طراحی می‌کنیم.

مهدی‌پور ادامه داد: در قدیم و قبل از استفاده از این روش اصلاحات ارتوپدی به صورت حدودی و چشمی بود اما با این روش در حد میلیمتری و درجه‌ای دقت اصلاح را بالا می‌بریم.

وی افزود: تاکنون ۶ عمل در ایران به این روش انجام شده که موفقیت‌های آن قابل قبول است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.