بیماری های خود ایمنی در کمین مبتلایان به دیابت نوع یک است

فروردین ۱۴۰۳

سبک زندگی کنونی و شرایط ژنتیکی زمینه ابتلا به بیماری های سلیاک کم کاری تیروئید آنمی را برای مبتلایان به دیابت نوع یک فراهم کرده است.

آرمین رجب محقق و عضو انجمن دیابت ایران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران با تاکید بر اینکه بعضی از مبتلایان به دیابت نوع یک می توانند همزمان به بعضی بیماری هایی که ماهیت خود ایمنی دارند نیز مبتلاباشند گفت:  کم کاری تیروئید، سلیاک و آنمی از جمله بیماری هایی می باشند که ممکن است مبتلایان به دیابت نوع یک به آنها مبتلا شوند و ابتلا به این بیماری ها به سبب شرایط محیطی و ژنتیکی ایجاد شده سبک زندگی کنونی نیز سبب افزایش ابتلا به آنها شده است.

وی در ادامه با اشاره به علایم ابتلا به بیماری های فوق الذکر در مبتلایان به دیابت نوع یک افزود: احساس تشنگی، افزایش وزن، کاهش اشتها، زخم گوشه دهان، تغییر رنگ پوست می تواند از نشانه های ابتلا به بیماری های خود ایمنی در مبتلایان به دیابت نوع یک باشد.

رجب یادآور شد: مبتلایان به دیابت نوع یک باید با بروز علایم یاد شده بلافاصله به پزشک مراجعه کنند همچنین انجام آزمایش خون HbA1c حداقل ۴ بار در سال، داشتن رژیم غذایی مناسب، اندازه گیری فشار خون هر سه ماه یکبار و حفظ قند خون در حد متعادل و کنترل روزانه آن توسط دستگاه تست قند خون برای مبتلایان به دیابت ضروری است./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.