بیماری کیست مویی و روش‌های درمانی آن

بیماری کیست مویی و روش‌های درمانی آن بخوانید.

بیماری کیست مویی و روش‌های درمانی آن

به گزارش ممتاز نیوز، باید گفت که بیشتر از دلیل بیماری، فرضیه هایی مطرح شده است و دلیل اصلی کیست مویی، هنوز معلوم نیست . برای مثال، یکی از فرضیه ها می گوید، در اثر نشستن زیاد یا پر مو بودن و اصطحکاک پوست، این بیماری ایجاد می شود و مو در درون پوست، شروع به رشد می کند وموجب ایجاد غده ای چرکی میشود که همراه با عفونت و ملتهب شدن پوست است و در زیر پوست، قطعاتی از مو وجود دارد.

دلایلی که سبب وجود کیست مویی می شود:

  • پر مو بودن
  • ارث خانوادگی
  • اضافه وزن
  • بهداشت ضعیف در ناحیه کفل
  • آسیب دیدگی دائمی
  • نشستن زیاد از حد

چه افرادی به کیست مویی دچار می شوند؟

کیست مویی در مردان، چهار برابر زنان اتفاق می افتد و درکودکان و افراد بالای ۴۰ ساال، نادر است.

از کجا باید تشخصی بدهیم که کیست مویی داریم؟

برای تشخیص این بیماری و اشتباه نکردن با برخی بیماری های شبیه به آن، با انجام سونوگرافی مطمئن شوید. برخی از کیست ها، کمی پایین تر از کمر در می آیند. توصیه می کنیم برای درمان کیست مویی، حتما به پزشک مراجعه کنید و با یکی از روش های درمان، عمل شوید. اگر کیست مویی، کمی پیشرفته باشد، می شود دهانه ی آن را بست تا از ایجاد سوراخ هایی بر اثر کیست مویی را گرفت .

آیا کیست مویی خطرناک است؟

همانطور که می دانید این بیماری، ناشی از بیرون نیامدن  مو از سطح پوست است و مو از داخل در حال رشد است، در نتیجه، قسمتی که مو دارد از زیر رشد می‌کندف متورم و دردناک می‌شود. کیست مویی، معمولا در ناحیه ی پایین کمر و باسن در می‌آید و عموم افراد، فکر می‌کنند که کیست مویی خطرناک نیست و این فکر را زمانی می‌کنند که بیماری در مراحل اولیه است؛ زیرا، این افراد از عوارض این بیماری بی‌خبر هستند.

 عوارض کیست مویی:

  1. شیوع و پیشروی عفونت در بدن

وقتی کیست مویی کوچک و در مراحل اولیه است، بهتر از سریع نسبت به درمان آن اقدام کنید؛ زیرا، عفونتی ندارد، اما زمانی که به مرحله ی حاد برسد، عفونت در زیر پوست جمع می‌شود و از زیر پوست، به راحتی می‌تواند به قسمت‌های دیگر سرایت کند.

  1. احتمال به سرطان پوست

یکی از بدترین عوارض کیست مویی، در اثر بی‌توجهی سرطان پوست است . پوست هر انسانی، بسیار حساس است و اگر در محل کیست مویی سرطان پوست شکل بگیرد، به مرور زمان، به نواحی دیگر می‌رود و درمان خیلی سخت می‌شود.

خطرات ناشی از بیماری کیست مویی

همه ی افراد، با خود تصور می کنند کیست مویی چیز خاصی نیست و توجهی به آن ندارند، اما اگر کیست مویی درمان نشود، عفونت پوستی جمع شده در زیر غده ی چربی می تواند از طریق پوست، در کل بدن پخش شود.

روش های درمان کیست مویی

روش های متفاوتی برای درمان کیست مویی وجود دارد، اما با وجود روش های جدید درمان، مانند لیزر، کیست مویی دیگر روش های قبل مثل جراحی باز کیست مویی که نیاز به بیهوشی و چندین هفته استراحت بود نیست .

در روش کیست مویی با لیزر، نیازی به بیهوشی کامل نیست و از بی حسی موضعی استفاده می شود و به مراتب در همه ی مراحل، راحت تر از جراحی کیست مویی است .

تغذیه مناسب بعد از جراحی کیست مویی:

همانطور که می دانید، غذاهای مختلف تاثیرات متفاوتی بر بدن دارند. اگر انسان، بیمار باشد، این اثربخشی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. آشنایی با تغذیه ی مناسب، پس از جراحی کیست مویی و اجرای صحیح رژیم غذایی اصولی، یک امر ضروری است که سبب پیشگیری از بروز بسیاری از مشکلات ثانویه و عوارض بعدی این بیماری می شود. در این مطلب، با مواد غذایی مناسبی که کمک به عدم بازگشت کیست مویی می‌کنند، آشنا خواهید شد. استفاده از این مواد در رژیم غذایی، علاوه بر جلوگیری از بازگشت کیست مویی، برای کسانی که احتمال ابتلا به کیست مویی را دارند نیز، موثر است. پس، اگر کیست مویی خود را جراحی کرده‌اید، حتما مراقب رژیم غذایی خود باشید. همچنین، اگر احساس می‌کنید،  بدن شما احتمال ابتلا به کیست مویی را دارد، حتما این مطلب را مطالعه کنید.

اهمیت به تغذیه مناسب بعد از جراحی کیست مویی

توجه به این موضوع که فرد، پس از جراحی کیست مویی باید چه غذاهایی را بخورد و چه غذاهایی را مصرف نکند، بسیار مهم است. مسلما، پزشک با توجه به شرایط بیمار، برخی از دارو های ضد درد و آنتی بیوتیک ها را برای او تجویز می کند، اما مصرف داروهای مختلف، می تواند اثرات بدی داشته باشد و ناراحتی معده یا یبوست را با خود به همراه داشته باشد.

برای این که فرد، بهبود کامل را به دست آورد، باید جهت تامین نیاز های بدن خود، از مواد مغذی و مناسب استفاده کند. در این رابطه، رژیم غذایی پرفیبر و پروتئین دار، از الزاماتی است که کمک زیادی به رفع یبوست بیمار می کند. بدین ترتیب، اهمیت به تغذیه ی مناسب پس از جراحی کیست مویی، موجب می شود بیمار نیازی به استفاده داروهای  شیمیایی و ضد درد نداشته باشد و تنها، با رعایت اصولی بایدها و نبایدهای غذایی، به سلامت کامل دست یابد.

پروتئین، سبب بهبود یافتن بیماری ها، از قبیل کیست مویی می شود و حضور فیبر در بدن، میزان هضم غذا را بسیار بهتر خواهد کرد. در نتیجه، فرد هنگامی که به دستشویی می رود، به دلیل کارکرد خوب روده ها، تحت تنش قرار نمی گیرد و ناحیه ی مقعد، آسیب نمی بیند.

غذا هایی که شامل پروتئین بالایی می باشند، عبارتند از گوشت گاو، تخم مرغ و شیر و غذاهایی که شامل فیبر بالایی هستند، شامل گلابی، آووکادو، کاهو، خیار و غلات می باشند.

تغذیه ی مناسب بعد از جراحی کیست مویی چیست؟

استفاده از برخی خوراکی های مفید، می تواند همانند بهترین داروها برای بهبود کیست مویی عمل نماید و سطح تحریکات و التهابات را به طور قابل توجهی، کاهش دهد. اگر فرد، سعی کند تا جهت رعایت تغذیه مناسب پس از جراحی کیست مویی، این موارد را به رژیم غذایی خود بیفزاید، می تواند نتایج اثربخش آن را مشاهده کند..

سیر

استفاده از سیر در رعایت یک رژیم اصولی و تغذیه مناسب پس از جراحی کیست مویی، به افزایش بهبودی و سرعت روند درمانی کمک می کند. به علت خاصیت ضد قارچ بودن سیر و عملکرد آنتی بیوتیکی آن، میزان خطر بروز عفونت تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

زردچوبه

همه می دانیم که زردچوبه، یکی از بهترین و پرخاصیت ترین ادویه هایی است که ما در غذا ها استفاده می کنیم. زردچوبه، به دلیل خاصیت ضد التهابی که دارد، در درمان کیست مویی، اثر بسیار خوبی می گذارد. مقدار اندکی زردچوبه را در یک فنجان شیر ترکیب کرده یا سعی کنید در طبخ غذاهای روزانه ی خود، از این ادویه استفاده کنید تا از مزایای بی نظیر آن بهره مند شوید.

سرکه سیب

سرکه ی سیب، سبب رفع درد و کمتر شدن میزان التهاب می شود و برای این که اثر درمانی مناسبی داشته باشد، می توان یک قاشق چای خوری آن را درون یک لیوان آب جوشیده ولرم مخلوط کرد و دو مرتبه در طول روز میل نمود.

عسل

عسل، به خودی خود، یک درمانگر طبیعی است که استفاده از آن، بسیاری از التهابات را از بین می برد. همچنین، خاصیت ضد عفونی کننده ی این ماده ی طبیعی و ارگانیک، سبب تسکین درد به واسطه ی رفع عفونت خواهد شد. روزانه، یک قاشق عسل را درون یک لیوان آب جوشیده ی ولرم مخلوط کرده و میل نمایید.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.