بیمه ‌کشتی‌های ایرانی تکمیل شد

مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیارد تومانی در بندر امیرآباد گفت: در راستای بیمه کشتی‌ها و مقابله با تحریم‌ها، مسئولیت بیمه هر کشتی و خط کشتیرانی خارجی که وارد آب‌های ایران می‌شود را می‌پذیریم.

به گزارش فارس، سیدعطاءالله صدر امروز طی نشست خبری در حاشیه افتتاح سیلوی ۲۵ هزار تنی ترانزیت گندم در بندر امیرآباد اظهار داشت:‌ ظرفیت این بندر فعلاً ۴٫۵ میلیون تن است که در فاز بعد به ۱۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد:‌ درحال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر شمال ۲۰ میلیون تن است که در پایان برنامه پنجم توسعه به ۵۰ میلیونتن افزایش خواهد یافت.

صدر با بیان اینکه بنادر شمالی کشور از موقعیت مطلوب نسبت به دیگر بنادر دریای خزر در کشورهای دیگر برخوردارند، گفت: رقابت چندانی بین بنادر وجود ندارد، اما اگر کالایی از کشورهای تازه استقلال یافته به مقصد غرب نظیر ترکیه جابه‌جا شود، ممکن است بین بنادر ایران و آذربایجان انتخابی صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر سهم کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران در خزر ۲۵ درصد است که در برنامه پنج ساله این رقم به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که این امر نیازمند افزایش کشتی‌ها است.

صدر خاطرنشان کرد: در کشورهای CIS بازار غلات مطلوب است و اغلب متمایل‌اند غلات خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس انتقال دهند که در این راستا ظرفیت ترانزیتی دربنادر شمال کشور برای انتقال و یا سوآپ فراهم شده است و بخش خصوصی در این باره فعال است.

وی در ادامه به لزوم توسعه حمل و نقل مسافری در بنادر شمال اشاره کرد و افزود: یکی از دلایل عدم توسعه حمل و نقل مسافری در بنادر شمال کشور، موقعیت جغرافیایی دریای خزر و ناآرام بودن دریا در طول سال است. ضمن آنکه اغلب افرادی که به شمال کشور می‌آیند متمایل‌اند از جذابیت‌های جنگلی این منطقه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل دریایی مسافری در بنادر شمال فراهم شده است، اظهارداشت: در حال حاضر اسکله و ترمینال مسافری بنادر انزلی و نوشهر آماده ارائه خدمات است؛ در بنادر فریدون کنار و امیرآباد شناورهای مسافری قادر به پهلوگیری هستند، اما لازم است بخش خصوصی وارد عرصه شود.

صدر به ارائه تسهیلات توسط سازمان بنادر برای خرید شناورهای مسافری توسط بخش خصوصی، گفت: در راستای توسعه حمل و نقل مسافری، دریایی تعامل مطلوب بخش حمل و نقل و بخش گردشگری ضروری به نظر می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ روز از سال دریای خزر آرامتر است گفت: سازمان بنادر آمادگی ارائه تسهیلات ارزان‌ قیمت با سود صفر برای خرید شناورهای مسافری دارد، ضمن آنکه در توسعه تأسیسات دریایی و بنادر به مسائل زیست‌محیطی توجه خاص داریم.

وی ادامه داد: در بنادر جنوب نیز بخش مسافری بندر شهید حقانی، بندر گناوه، بندرخارک و بسیاری دیگر از بنادر فعال است، اما لازم است در این راستا شرکت‌های حمل و نقلی تأسیس شوند تا این شناورهای مدیریت کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: تفاوت بخش مسافری دریایی در شمال و جنوب این است که در آب‌های جنوب امکان دریانوردی در تمام فصول سال فراهم است، ضمن آنکه مسافرانی که به شمال سفر می‌کنند بیشتر مایلند از سرسبزی‌هاو مناطق جنگلی شمال استفاده کنند تا اینکه برای سفر از نقطه‌ای به نقطه دیگر حمل و نقل دریایی را در خدمت بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۰ برای خرید شناورهای مسافری و یدک‌کش‌ها تسهیلات مناسبی به بخش خصوصی ارائه دادیم، اظهار داشت: متأسفانه مشکل ساخت این شناورها در داخل کشور وجود دارد و آن زمانبر بودن فرایند ساخت است؛ سازنده‌ها نتوانسته‌اند در زمان مناسب شناورها را دراختیار متقاضی قرار دهندکه همین مورد هزینه‌های خریدار و سازمان بنادر را افزایش داده است موجب شده است مجبور شویم یارانه بیشتری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز برای خرید شناورهای مسافری در بنادر جنوب و بنادرشمال تسهیلات ارائه می‌دهیم.

وی ضمن اشاره به آزادسازی اراضی ساحلی و مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی گفت: در برنامه چهارم مطالعات مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی انجام شد و به صورت سند پایه و آمایشی تهیه و به تصویب شورای عالی معماری شهرسازی کشور رسید، اما عملیاتی کردن این مورد و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توسعه و ایجاد بخش‌های جدید به سازمان بنادر مربوط است و سازمان باید مجوز دهد، ضمن آنکه توسعه آتی را براساس این سند مشخص می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: کل ساحل در این موضوع تعریف شده است، اما آنچه مردم از محدودحفاظت‌شده عبور کردند باید با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط انجام شود و به دلیل وجود بحث‌های حقوقی، وزارت کشور باید این موردرا پیگیری کند.

صدر همچنین درباره موضوع بیمه کشتی‌ها اظهارداشت: در مسائل تحریم محدودیت‌هایی در بیمه کشتی‌ها مدنظر دشمن بود، اما دولت جمهوری اسلامی ایران تدابیری اتخاذ کرد تا با همکاری شرکت‌های بیمه ایرانی و پوشش‌های بیمه‌ای مناسب برای کشتی‌ها، این ترفند دشمن بی‌رنگ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم‌اکنون پوشش بیمه‌ای کافی برای کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، تأکید کرد: هر خط کشتیرانی خارجی و هر کشتی که وارد آب‌های ایران شود، جمهوری اسلامی ایران تمامی مسئولیت پوشش بیمه‌ای آنها را برعهده می‌گیرد.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.