تئاتر تک می تواند رویکرد نوینی در تاریخ تئاتر ایران باشد

۲۱اردیبهشت،

مرحله نهایی سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با اجرای ۳۳ نمایش در تهران به پایان رسید و روز ۲۱ اردیبهشت در مراسم اختتامیه اسامی نفرات برتر این جشنواره در بخش های مختلف اعلام می گردد.

به گزارشممتازنیوز، احسان حاج‌علیخانی کارگردان نمایش شمر به روایتی دیگر یکی از شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره بود که عصر روز پنج شنبه این نمایش را در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه برد.

حاج علیخانی در گفت و گو با روابط عمومی جشنواره تئاتر تک نفره در خصوص این جشنواره گفت: مقوله تئاتر برای من یک هدف نیست بلکه یک حرفه است و به طور کلی کاری غیر از تئاتر ندارم. جشنواره تئاتر تکنفره نیز یکی از میادینی است که می‌توانم بخشی از دغدغه های خودم را در آن سامان بدهم.

کارگردان نمایش شمر به روایتی دیگر در خصوص این نمایش گفت: در این نمایش شخصیتی به نام میرزا محمود به نوعی بر اساس نذر به مرور اجمالی زندگینامه شمربن ذی الجوشن می پردازد. نویسنده، کارگردان و بازیگر این اثر خود بنده هستم.

حاج علیخانی با اشاره به ضرورت برگزاری و تداوم جشنواره تک نفره گفت: جشنواره تئاتر تک نفره می تواند رویکرد نوینی در تاریخ تئاتر ایران باشد اما به شرطها و شروطها…

وی همچنین به رابطه نمایش تک نفره با نمایش های آیینی و سنتی ایرانی اشاره کرد و گفت: نمایش های سنتی و کهن ایران زمین کم از کمدیا دلارته ایتالیا، اپرای پکن چین و کاتا کالی هندو ندارد اما متأسفانه ما نمایش های ایرانیان را در میدانی کوچک، حبس نگاه داشته ایم.اینجا باید از خودمان بپرسیم چرا سعدی افشار می بایست تنها بازمانده نمایش تخته حوضی ما با شد؟در کل اگر نمایش‌های ایرانی: تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی، سیاه بازی و … قربانی سلیقه‌ها و عقیده‌ها نگردد، نه تنها می‌تواند احیا کننده سنت های کهن ما باشد بلکه ابزاری غنی و قوی است در مسافت فرهنگ و تبادل اندیشه در رویارویی با مخاطب فهیم تئاتر امروز…/ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.