تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!

برای هیدراته ماندن؛ یعنی تامین آب از دست رفته بدن، نوشیدن آب راهکار خوبی است اما تنها راه حل موجود نیست. چه بسیار خوردنی‌هایی که می‌توانند همین نقش آب را چه بسا بهتر ایفا کنند.
خانم‌های بالای ۱۹ سال می‌بایست روزانه حداقل ۲.۷ لیتر مایعات مصرف کنند اما این میزان تنها به نوشیدن آب محدود نمی‌شود و این میزان را می‌توان را از طریق نوشیدن دیگر مایعات و خوردن غذاها و میوه‌هایی که حجم غالب آن آب است، تامین کرد.
اگر شما هم قصد دارید در این روزهای گرم آب بیشتری به بدن خود برسانید این خوردنی‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهید:
خیار
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
گوشت خیار نه تنها از آب تشکیل شده بلکه حاوی ویتامین c و کافئیک اسید هم هست و هر دوی این‌ها به تسکین ناراحتی‌های پوستی و کاهش تورم آن کمک می‌کند و به همین دلیل هست که از خیار برای درمان پف چشم‌ها و آفتاب سوختگی استفاده می‌کنند.
سس گوجه فرنگی
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
اغلب سس‌های گوجه فرنگی عرضه شده در فروشگاه‌ها ۹۰ درصد آب دارند اما خوب این میزان بسته به مارکی که تهیه می‌کنید، متفاوت است. به علاوه نصف لیوان سس گوجه فرنگی تنها ۵۰ کالری دارد و چربی آن صفر است، در حالی که همین میزان از سس‌های دیگر حدود ۲۰۰ کالری و ۱۸ گرم چربی دارد.
بادمجان
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
بادمجان یکی از آن خوردنی‌هایی است که برای کاهش وزن مفید است؛ چراکه دارای میزان بالایی فیبر و آب است اما کالری کمی دارد. از سرخ کردن بادمجان پرهیز کنید؛ بافت اسفنجی آن روغن را به شدت به خود جذب می‌کند و در نتیجه کالری نداشته آن بالا می‌رود!
هندوانه
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
طی مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۰۹ توسط دانشگاه پزشکی “آبردین” مشخص شد ترکیب نمک، مواد معدنی و شکر طبیعی در برخی میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند کمبود آب از دست رفته افراد را بسیار بیشتر از آب و نوشیدنی‌های ورزشی تامین کند. هندوانه به دلیل دارا بودن ۹۲ درصد آب و نمک‌های آب‌رسان ضروری مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم در صدر این قبیل میوه‌ها قرار دارد.
آناناس
این میوه آبدار استثنایی مملو از آنزیم بروملین و در نتیجه ضد التهاب است. پس الان که آناناس بخورید، از دردهای آینده در امان خواهید ماند.
سیب
این ضرب المثل قدیمی را بسیار شنیده‌اید که خوردن یک سیب در روز، دکتر را از شما دور می‌کند. این میوه آبدار فوق‌العاده به کاهش سطح کلسترول، کاهش وزن و جلوگیری از ورود بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی، آسم، دیابت و حتی برخی از انواع سرطان کمک می‌کند.
کرفس
کرفس ۹۶ درصد آب دارد اما افزون بر آن حاوی ترکیبی از نمک‌های معدنی، آمینو‌اسیدها و ویتامین‌هاست که مطالعات نشان داده‌اند، دو برابر بیشتر و موثر‌تر از نوشیدن یک لیوان آب، بدن را هیدراته می کند.
سوپ مرغ با رشته فرنگی
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
این غذای ضد آنفولانزا می‌تواند به شدت آب از دست رفته بدن شما را به هنگام عطش جبران کند. در هر لیوان از آن حدود ۸۴۰ میلی گرم سدیم و ۱۴ گرم کربوهیدارت است که اولی برای حفظ مایع و دومی برای جذب آن مفید هستند.
انبه
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
در هر انبه تنها ۱۳۵ کالری وجود دارد و منبع خوبی برای تامین ویتامین a، b۶ وc هستند و همچنین میزان بالایی فیبر دارند.
سالاد سبز مخلوط
تابستان امسال؛ تشنگی، بی‌تشنگی!
کاهوها با ۹۴ درصد آبی که دارند، غذایی حجیم و با انرژی کم محسوب می‌شوند. بدین معنا که با خوردن آن احساس سیری می‌کنید، حال آن که کالری کمی به بدن رسیده است و زودتر وزن کم می‌کنید.
برگردان: آتنا بیانی‌پور 

اخبار اخبار علمی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.