تاثیر عصاره دانه انار و هسته انگور بر بهبود آلزایمر و سکته‌های مغزی

عصاره دانه انار خاصیت استروژنی دارد و استروژن هورمونی است که نقش بسیار مهمی در حفاظت از سلول‌های عصبی ایفا می‌کند و عصاره دانه انار به عنوان یک ماده، آنتی‌اکسیدان و استروژنی گیاهی معرفی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اهواز مهم‌ترین دستاوردهای تحقیقاتی اخیر مرکز را، نتایج عالی و مؤثر عصاره هسته انگور و دانه انار بر بهبود بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و سکته‌های مغزی عنوان کرد و گفت: این تحقیقات در قالب پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی در مرکز انجام و در چند روز گذشته دفاع شد.

دکتر علیرضا ‌سرکاکی در گفت‌وگو با ایسنا، با تصریح بر اهداف راه‌اندازی این مرکز، خاطرنشان کرد: تحقیقات هدفمند بنیادی‌‌کاربردی در زمینه علوم اعصاب، الکتروفیزیولوژی مغز‌و‌اعصاب و قلب‌وعروق، استفاده از گیاهان دارویی در پیشگیری از بیماری‌های علوم اعصاب و رفتار، تشخیص علل این بیماری‌ها و در نهایت کارکرد صحیح سیستم‌های بیولوژی بدن مانند سیستم عصبی، سیستم قلب‌وعروق و غدد درون‌ریز، محور برنامه‌ها و فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز است.

وی با بیان این‌که تحقیقات این مرکز روی مدل‌های حیوانی بیماری‌ها انجام می‌شود، اظهار کرد: فیزیولوژی یک رشته علوم پایه است و در این مرکز، تحقیقات روی انسان انجام نمی‌شود. ما مدل‌های حیوانی بیماری‌ها را ایجاد و بعد تأثیر عصاره‌های گیاهی را روی درمان بیماری بررسی می‌کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره تازه‌های تحقیقاتی این مرکز توضیح‌داد: یکی از آخرین کارهایی که در مرکز انجام شد، بررسی اثر عصاره هسته انگور روی بیماری‌های آلزایمر، پارکینسون و ایسکمی(سکته‌های) مغزی در مدل‌های حیوانی بود که نتایج بسیار عالی به‌دست آمد و با توجه به این‌که تحقیقات کافی درباره اثر این ماده روی این بیماری‌ها انجام شده، قرار است دانشگاه به‌زودی این ماده را به صورت کپسول تهیه و به بازار عرضه کند.

سرکاکی افزود: همچنین تحقیقات مشابهی روی عصاره دانه انار در قالب ۲ پایان‌نامه Ph.D روی بیماری پارکینسون و سکته‌های مغزی انجام شد که این تحقیقات هم با نتایج بسیار عالی همراه بود.

وی تصریح کرد:‌ عصاره دانه انار خاصیت استروژنی دارد و استروژن هورمونی است که نقش بسیار مهمی در حفاظت از سلول‌های عصبی ایفا می‌کند و عصاره دانه انار به عنوان یک ماده، آنتی‌اکسیدان و استروژنی گیاهی معرفی می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر تحقیقاتی هم در زمینه تأثیر سکته‌های قلبی روی اعمال و رفتار حیوانات و اثرات درمانی عصاره‌های گیاهی روی بیماری‌های قلب و عروق، الکتروفیزیولوژی قلب و اثرات ورزش روی بیماری‌های قلبی و مغزی و همچنین اثرات عصاره‌های گیاهی روی اعتیاد به مواد مخدر مانند مورفین در مدل‌های حیوانی، در مرکز آغاز شده‌ است.

سرکاکی افزود: تحقیق روی مدل حیوانی ضربه مغزی در موش صحرایی (مدل تصادفات منجر به از بین رفتن عصب و فلج شدن) هم از طرح‌های تحقیقاتی هستند که قرار است توسط ۲ دانشجوی کارشناسی ارشد در مرکز انجام شود. در تحقیق اخیر، عصب سیاتیک موش صحرایی له می‌شود و سپس نحوه درمان با روش‌های موجود و اثرات الکتروفیزیولوژی روی مدت و چگونگی درمان بررسی می‌شود.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.