تاثیر افزایش وام مسکن بر بازار در کوتاه‌مدت و بلندمدت

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/عضو هیات مدیره انجمن کاردان‌های فنی معتقد است: افزایش تسهیلات مسکن در کوتاه مدت در بازار مسکن موثر است و سبب رونق بازار می‌شود اما در بلند مدت سبب افزایش دوباره قیمت‌ها خواهد شد.

به گزارش ممتاز (BanaNews.ir) کامبیز اثباتی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه افزایش تسهیلات مسکن از سوی دولت مطرح شده است، اظهار کرد: جو روانی این افزایش تسهیلات بیش از اعمال آن‌ بر بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ممکن است با افزایش تسهیلات مسکن دوباره به سمت خرید و فروش مسکن هجوم برده شود،‌ افزود: ممکن است اثر مثبت افزایش وام‌ در کوتاه مدت موثر باشد اما در بلند مدت هم قیمت‌ها با افزایش همراه می‌شود و هم هرج و مرج در خرید و فروش رواج می‌یابد.

به گفته اثباتی ابتدا باید شرایط حاکم بر بازار سنجیده و سپس افزایش تسهیلات اعمال شود چرا که وقتی همه مردم به سمت بازاری خاص بروند طبیعی است که بازار با مشکل و هرج و مرج مواجه می‌شود.

این عضو هیات مدیره انجمن کاردان‌های فنی با اشاره به مولفه‌های کاهنده قیمت مسکن، به مسکن مهر اشاره و اظهار کرد: مولفه‌های کمکی مسکن همچون مسکن مهر می‌توانند کمکی به بازار مسکن باشند و این در صورتی است که خود این مولفه‌ها هم بدون مشکل باشند.

وی افزود: پس از احراز شرایط موجود بازار مبنی بر افزایش تسهیلات باید نوع سیاست گذاری‌ها و بازپرداخت وام‌ها نیز درنظر گرفته شود چرا که این وام‌ها به عنوان اهرم کنترلی قیمت مسکن ایجاد شدند و نباید مشکلی بر بازار بیفزایند.

اثباتی معتقد است: افزایش تسهیلات مسکن خود می‌تواند اهرم کنترلی بر بازار قیمتی مسکن باشد و سببات رونق بازار خرید و فروش را فراهم کند اما باید در کنار افزایش این تهسیلات فرهنگ پس انداز، صنعتی سازی و عرضه بیشتر مسکن نیز باید ایجاد شود.

بنانیوز – ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.