تایید سلامتی “گوشت‌های اوکراینی” / تاکنون وارداتی انجام نشده است

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه تاکنون گوشتی از اوکراین وارد ایران نشده است،گفت: سلامت این گوشت‌ها تایید شد.

محسن مشکوه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با تأکید براینکه مسئولیت بررسی مسائل مربوط به آلودگی مواد غذایی به رادیواکتیو یا سایر مواد پرتوزا بر عهده سازمان انرژی اتمی ایران است، افزود: در همین زمینه تأیید سلامت یا عدم سلامت مواد غذایی و غیرغذایی وارداتی از اوکراین با این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه بررسی آلودگی محصولات غذایی وارداتی به رادیواکتیو و مواد پرتو زا و نمونه برداری از آنها بر عهده سازمان دامپزشکی نیست،اضافه کرد: آزمایشگاه‌های ما توان انجام چنین نمونه‌گیری‌هایی را ندارند.

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی افزود: سازمان انرژی اتمی پس از رخداد اتفاق چرنوبیل برای مدتی (ازسال ۱۳۶۵تا۱۳۸۶) کلیه مواد وارداتی از اوکراین را تحت نظارت داشته و پس از نمونه‌برداری و آزمایش‌های بسیار براساس نتایجی که بدست آمده اعلام کرد که واردات از اوکراین نیازی به انجام آزمون ندارد .

مشکوه اظهار داشت: سازمان مذکور بر همین مبنا نمونه‌برداری از محصولات وارداتی اوکراینی را از تعرفه‌های خود حذف کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ گوشتی از اوکراین وارد ایران نشده است، تصریح کرد: تنها یک محموله آزمایشی که زیر نظر ناظر بهداشتی ما در این کشور تولید شده بود برای نمونه‌گیری وارد ایران شد و در سازمان انرژی اتمی مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت.

وی ادامه داد: این سازمان پس از نمونه‌برداری از گوشت‌های اوکراینی سلامتی آنها را تأیید و اعلام کرد این گوشت‌ها نه تنها به مواد رادیواکتیو آلوده نیستند بلکه میزان فلزات سنگین مانند سرب و کادمیوم در آنها نیز زیر حدمجاز است.

مشکوه تأکید کرد: اما در عین حال هنوز وارداتی از این کشور صورت نگرفته است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار داشت: طی نشست مشترک ما با دفتر امور حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی صورت جلسه‌ای امضا و براساس براساس آن قرار شد یک پروتکل همکاری بین ما و این سازمان در رابطه با مسئولیت‌هایی که هر یک از دو دستگاه در این زمینه برعهده دارند تهیه و امضا شود.

مشکوه اضافه کرد: در این نشست مسئولان سازمان انرژی اتمی اعلام کردند اساسا مسئولیت شناسایی و اعلام نظر در خصوص آلوده بودن محصولات وارداتی به رادیواکتیو برعهده این سازمان است و مطالعات آنها در طی ۲۱ سال نشان داده که واردات از کشور اوکراین نیازی به نمونه برداری و آزمایش ندارد.

وی با بیان اینکه طبق روال، محصولات وارداتی دارای گواهی کشور مبدا مبنی بر عاری بودن از مواد رادیو اکتیو می باشند، گفت: زمانی که ما از مسئولان  سازمان انرژی اتمی کشورمان سوال کردیم این گواهی معتبر است یا خیر؟ آن‌ها پاسخ مثبت دادند.

لازم به ذکر است در آوریل ۱۹۸۶، قسمت چهار راکتور RBMK در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین در جریان یک آزمایش از کنترل خارج شد و انفجار عظیمی را در ساختمان راکتور ایجاد کرد. قسمتی از ساختمان تخریب شد و مقدار بسیاری پرتو در آن ناحیه آزاد شود ضرایب ایمنی دیگر به کار نمی‌آمدند، سوخت اورانیوم موجود در راکتور بیش از حد گرم شد و به صورت مذاب در موانع حفاظتی جریان پیدا کرد. راکتورهای RBMK در آن زمان، از سیستمی که الان به آن نگهدارنده می‌گویند برخوردار نبودند.

این سیستم در واقع یک گنبد ساخته شده از سیمان و فولاد است که علاوه بر سقف راکتور روی آن قرار می‌گیرد و سبب می‌شود تا در صورت بروز چنین اتفاق‌ای پرتوها داخل راکتور بمانند و در فضای خارج پخش نشوند. با گذشت زمان، عناصر رادیواکتیوی مثل پلوتونیوم، ید، استرانتیوم و سزیوم در کل منطقه پخش شده بودند. علاوه بر این بلوک‌های گرانیتی که به‌ عنوان متعادل نگهدارنده درRBML نگهداری می‌شوند با ورود هوا به راکتور و گرمای ناشی از انفجار آتش گرفتند که این قضیه هم سبب شد پرتوهای موجود در مرکز راکتور به خارج تابیده شوند.

انتهای پیام /


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.