تایید ۲۲ میلیارد تومان خسارت وارده به مترو در حادثه سیلاب اخیر

خبرگزاری آریا- خسرو شکیب گفت:بر اساس این گزارش میزان خسارت وارده بر تجهیزات مترو ، همان ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده از سوی شهرداری بوده است .

به گزارش آریا، رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران در نشست خبری که امروز برگزار شد ، به ارائه بخش هایی از گزارش بررسی وقوع سیلاب ۲۷ فروردین پرداخت ، شکیب در جلسه غیر علنی امروز شورای اسلامی شهر که دکتر قالیباف شهردار تهران نیز در آن حضور یافته ، این گزارش را ارائه کرده بود .

دکتر خسرو دانشجو سخنگوی شورای اسلامی شهر نیز در خصوص گزارش دکتر شکیب اظهار کرد : این گزارش در پی درخواست شورای شهر از رییس کمیسیون عمران،  تهیه شده و در واقع نظرات ایشان است ، گزارش ارائه شده هنوز به جمع بندی و نتیجه گیری اعضای شورا نرسیده و گزاش شورای شهر از وقوع سیلاب قلمداد نمی شود.

بر اساس این گزارش ، حمزه شکیب ضمن تشریح دلایل وقوع حادثه سیلاب گفت : دلایل اتفاقات این حادثه مربوط به این دوره مدیریت شهری نیست و دیواره شمالی کانال سیل برگردان غرب از سال ۱۳۴۸ احداث نشده بود.

وی در ادامه تصریح کرد : بر اساس این گزارش میزان خسارت وارده بر تجهیزات مترو ، همان ۲۲ میلیارد تومان برآورد شده از سوی شهرداری بوده است .

شکیب با اشاره به اینکه ۴۵ دقیقه اولیه وقوع حادثه از نظر مدیریت بحران ، زمان طلایی محسوب می شود گفت : البته تصمیم گیری در آن زمان بسیار دشوار است و اکنون برای من که اینجا سخن می گویم کار راحتی است . مسولان کارگاه نیز در زمان وقوع حادثه به سرعت وارد عمل شدند اما انصافا بعد از حضور شهردار تهران در محل حادثه ، عملکرد بسیار موفقی در مهار سیلاب داشته و جمع آوری آب از ایستگاه ها سرعت بیشتری به خود گرفت و کنترل شد.

خسرو دانشجو نیز درادامه گفت : ۴۵ دقیقه اولیه از نظر علمی زمان طلایی محسوب میشود اما اگر آن روز مسئولان شهرداری و همه تجهیزات و ماشین آلات در محل حادثه حضور داشتند ، می شد در همان زمان طلایی اقدام کرد اما در آن روز تمامی مناطق درگیر رفع آبگرفتگی بودند.

وی ادامه داد : تعداد تماس های ۱۳۷ در مورد رفع آبگرفتگی نیز در آن روز بسیار زیاد بوده است . حجم آب در خیابان ولیعصر و بزرگراه چمران نیز به قدری زیاد بوده که موجب جا به جایی خودروها مِ شده است و تمام مسولان شهرداری درگیر این مسایل بودند.

شکیب نیز در ادامه اظهارات خود گفت : نیت ما از تهیه این گزارش این نیست که مقصر حادثه را پیدا کنیم بلکه قصدمان کسب تجربه و تلاش برای عدم تکرار آن در آینده است . از سال ۴۸ تاکنون مدیریت های مختلفی سر کار آمده اند و نباید مدیریت فعلی شهرداری را زیر سوال برد اما باید به وزارت نیرو نیز انتقاد کرد که چرا در خصوص عدم رعایت حریم ، اخطار و تذکر لازم را نداده است.

خسرو دانشجو نیز در واکنش به اظهارات برخی خبرنگاران گفت : استدعا دارم با من سیاسی کاری نکنید . در سوالاتتان برخی مسایل را القا نکنید، این جور سوالها شما را به نتیجه مطلوبتان نمی رساند . شاید بخشی از این گزارش را دولت و بخشی را نیز شهرداری قبول نداشته باشد اما این طور نیست که گزارش قرائت شده همه آنچه را که دولت بیان میکرده تایید کند.

شکیب نیز در پایان گزارش خود پیشنهادهایی برای عدم تکرار چنین وقایعی در زمان اجرای پروژه های عمرانی ارائه داد.

 افزایش قیمت مسکن بعد از اجرای طرح تفصیلی شایعه است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت : با گزارش مسولان شهرداری در خصوص تاثیرات طرح تفصیلی در افزایش استقبال شهروندان از ساخت و ساز ، نگرانی اعضای شورا برطرف شد.

دکتر خسرو دانشجو با بیان این مطلب اظهار کرد : طبق گزارش و اطلاعاتی که شهرداران مناطق در جلسه امروز شورای شهر دادند مشخص شد ، بعد از اجرایی شدن طرح تفصیلی ، میزان مراجعه شهروندان به شهرداری به منظور صدور پروانه ساخت و ساز و استعلام برای تعیین وضعیت املاک ، نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و حتی در برخی مناطق دو برابر شده است.

وی تصریح کرد : برخی اظهارات که از زمان آغاز طرح تفصیلی ، مراجعه به شهرداری برای صدور پروانه کم شده و قیمت ملک نیز افزایش یافته شایعه بوده و درست نیست و امیدواریم با افزایش حجم ساخت و ساز در سال ۹۱ کاهش قیمت مسکن را شاهد باشیم.

دانشجو با بیان اینکه طرح بزرگی مثل طرح تفصیلی نیاز با پایش دارد و احتمال خطا و تخلف نیز در آن وجود دارد گفت : یکی از وظایف شورا ، نظارت است اینکه از مسولان شهرداری دراین خصوص سوال پرسیده می شود نشان از حساسیت شورا و اهمیت طرح دارد و در گام های اولیه این مسایل مطرح می شود که نگرانی شورا در مورد چنین مسایلی ، امروز با ارائه این گزارش ها برطرف شد.

وی در خصوص بخش های تغییر یافته در طرح تفصیلی و نامه انتقاد شورای شهر به مسولان دولتی در این خصوص نیز خاطر نشان ساخت : روز گذشته از طرف معاون وزیر مسکن نامه ای به شورای شهر ارسال شد که در خصوص تغییرات برخی بندها توضیحاتی ارائه کرده بودند به عنوان مثال در مورد تغییر کاربری زمین های عمومی و فضای سبز به مسکونی عنوان کرده اند که این پهنه ها کاربری شان تغییر نخواهد کرد و حفظ خواهد شد اما در سایر بندها ، موضوع انتقاد شورا هنوز باقی است .

وی افزود: این نامه هنوزدر دستور کار جمعی شورا قرار نگرفته که نظر شورا را در خصوص آن ارائه دهم.

دانشجو در پاسخ به خبرنگاری که به مساله کمک مالی شهردار تهران برای برگزاری انتخابات اشاره کرد ، گفت : بر اساس قانون ، شهرداری تهران موظف است به برگزاری همه انتخابات اعم از ریاست جمهوری ، مجلس ، شورای شهر و.. کمک مالی کرده و علاوه بر آن برخی امکانات از جمله وسیله نقلیه ، تامین غذای عوامل برگزاری انتخابات و.. در اختیار برگزار کنندگان انتخابات قرار دهد چراکه برگزاری انتخابات آبروی نظام است . این موضوع مساله خاص و عجیبی نیست و همیشه انجام می شده است.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.