تاکید اول‌وزیر ژاپن بر احیای “روز حاکمیت”

۰۸اردیبهشت،

reuters1-39.JPG

نخست‌وزیر ژاپن در سالروز پایان اشغالگری متحدین موسوم به “بازگشت روز حاکمیت” خواستار احیای حس عزم و اراده و امید در میان مردم ژاپن شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، اول‌وزیر ژاپن قصد دارد تا قانون اساسی صلح طلبانه پس از جنگ را که پیش نویس آن توسط آمریکا تهیه شده، اصلاح و تاریخ زمان جنگ ژاپن را با لحنی کمتر عذرخواهانه بازنویسی کند.

شینزو آبه ۵۸ ساله در مراسمی با حضور ۴۰۰ تن از مقام‌های رسمی ژاپن گفت: ما مسئول هستیم تا ژاپن را به کشوری قوی و قاطع تبدیل کنیم تا کشورهای سراسر جهان بتوانند به آن تکیه کنند.

حزب حاکم لیبرال دموکراتیک ژاپن در جریان مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد تا ۲۸ آوریل را به “روز احیای حاکمیت” ژاپن نامگذاری کند. ۲۸ آوریل ۱۹۵۲ میلادی زمانی است که معاهده صلح سان فرانسیسکو اجرایی شد و به صورت رسمی به جنگ جهانی دوم و اشغال متحدین پایان داد.

بر اساس این معاهده، ژاپن ملزم شد تا از ادعاهای خود در خصوص کشورها و قلمروهای دیگر دست بکشد و غرامت پرداخت کند.

در این مراسم اشخاص با نفوذی چون امپراطور آکیهیتو ۷۹ ساله و همسرش میچیکو حضور داشتند.

شینزو آبه که برای دومین بار به سمت اول‌وزیری ژاپن انتخاب شده در ابتدای امر بر سیاست‌هایی به منظور احیای اقتصاد راکد کشور تمرکز داشت. میزان محبوبیت وی ۷۰ درصد است و سبب آن هم اجرایی شدن سیاست‌های اقتصادی است اما هنوز شک و تردیدهایی در این خصوص وجود دارد که سطح محبوبیت و رضایت از وی در خارج از حیطه مسائل اقتصادی چه میزان است.

نخست‌وزیر ژاپن در هفته‌های اخیر موضع سرسختانه‌ای را در خصوص تاریخ ژاپن و امنیت این کشور پیش از انتخابات ماه ژوییه سال جاری مجلس علیا پیش گرفته چرا که حزب حاکم وی نیازمند پیروزی برای تحکیم خلاء قدرت در دولت توکیو است.

شینزو آبه این موضوع را مشخص کرده که می‌خواهد بند ۹ از قانون اساسی ۱۹۴۷ میلادی را در خصوص حق این کشور در خصوص ابقا و تقویت یک ارتش برای دفاع شخصی احیا کند.

مراسم امروز در ژاپن سکنه جزیره اوکیناوا واقع در جنوب ژاپن را که تا سال ۱۹۷۲ تحت کنترل آمریکا بود، ناراحت کرده است چرا که این منطقه همچنان محل استقرار ۵۰ هزار نظامی آمریکایی است.

سکنه این جزیره با برگزاری یک راهپیمایی اعتراضی این مراسم را تحقیر اوکیناوا و نه بازگشت حقیقی به حاکمیت در ژاپن توصیف کردند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.