تاکید وزیران فرهنگ ایران و عمان بر همکاری‌های فرهنگی و رسانه‌ای دو کشور

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی کشور عمان بر همکاری‌های فرهنگی، هنری و رسانه ای میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش هنرآنلاین؛ “علی جنتی” روز یکشنبه در دیدار با “عبدالمنعم بن منصور الحسنی” وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی کشور عمان و هیات همراه گفت در طول چند سال اخیر روابط دو کشور خوشبختانه یک سیر تکاملی طی کرده و کمیسیون های مختلف اقتصادی و کمیته های مشترک فرهنگی تشکیل شده که خود بهترین نشان از گسترش روابط دو کشور است.

جنتی به سفر اخیر سلطان قابوس پادشاه عمان به تهران که اولین سفر بعد از انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ایران بود اشاره و این سفر را نقطه عطفی در روابط دو کشور عنوان کرد.

وزیر ارشاد تصریح کرد به طور یقین حسن همجواری میان دو کشور ناشی از مناسبات و پیوندهای دیرینه فرهنگی میان دو ملت ایران وعمان است.

جنتی ابراز امیدواری کرد سفر هیات فرهنگی و رسانه ای عمان سبب تقویت روابط دو کشور در زمینه های مختلف فرهنگی و رسانه ای شود.

وزیرارشاد در ادامه از وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عمان خواست شرایطی را فراهم کنند که زمینه اعزام گروه های مختلف هنری به ویژه موسیقی و سینمایی و عکس در جشنواره سالانه و نمایشگاه عکس مسقط فراهم گردد.

جنتی با اشاره به ظرفیت های موجود رسانه ای و مطبوعاتی ایران تاکید کرد سردبیران و دست اندرکاران مطبوعات کشور ما آمادگی دارند در نمایشگاهی که در عمان با موضوع رسانه برگزار می گردد حضوری فعال داشته باشند.

وی همچنین از اعلام آمادگی ایران برای برپایی نمایشگاهی در زمینه اطلاع رسانی به صورت مشترک میان دو کشور در تهران یا مسقط خبر داد.

جنتی پیشنهاد کرد خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری های کشور ایران سفری به کشور عمان داشته و از نزدیک با دستاوردهای این کشور آشنا و گزارشی تهیه و در نهایت در اختیار مردم کشور قرار دهند.

وی در ادامه همچنین از آمادگی ایران برای پخش بعضی فیلم ها و سریال های دوبله به عربی در شبکه های عربی عمان خبر داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات و مسایل منطقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز در بعضی کشورهای منطقه اختلافات طایفه ای و مذهبی وجود دارد و در این میان بعضی تلاش می کنند در این فضا بر این اختلافات دامن بزنند.
به گفته جنتی جریانات تکفیری و به خصوص جریان القاعده تلاش می کنند از طریق تبلیغات ماهواره ای و اینترنت بین مردم منطقه اختلاف ایجاد کنند.

عضو کابینه دولت دهم به نقل از های دکتر روحانی از زمان انتخاب برای پست ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: همواره شعار اعتدال به معنای قانون گرایی و به کار بردن عقلانیت و تدبیر و میانه روی در امور سرلوحه شعارهای ایشان بوده است.

به گفته جنتی شرایط امروز در کشورهای منطقه مانند سوریه، مصر و بحرین متاسفانه ناشی از تندروی های صورت گرفته است.

جنتی تاکید کرد اختلافات سیاسی نباید سبقه مذهبی پیدا کند، از این رو مطبوعات و رسانه ها نقش مهمی در آگاهی بخشی دربارهٔ حضور این جریانات انحرافی، تکفیری و نحله ها ایفا می کنند.
جنتی گفت: رسانه های گروهی کشورهای منطقه امروز موظفند رویه اعتدال، میانه روی و انسجام بخشیدن به افکار عمومی را دنبال کنند.

در ادامه این نشست وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عمان ضمن تشکر از فراهم شدن شرایط این دیدار گفت: احساس می کنیم در کشور دوم خود و گویی در خانه خود به سر می بریم.
به گفته این مقام عمانی در طول تاریخ پیوندهای مستحکمی میان دو کشور بوده که همواره از سوی سران دو کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

عبدل منعم یادآور شد روابط رسانه ای دو کشور همواره تداوم داشته و توافقنامه در سال ۲۰۰۰ میلادی میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا و خبرگزاری عمان منعقد شده و هم اکنون در حال اجرا است.

وی گفت: از سفر هیات رسانه ای ایران به عمان و همچنین از مشارکت ایران از نمایشگاه های کشورمان نیز به گرمی استقبال می کنیم.

وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی عمان در پایان از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای سفر به عمان دعوت کرد.

در این نشست مجید شهرکی مدیرعامل ایرنا و محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد نیز حضور داشتند.
 

پایان پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.