سازمان همکاری شانگهای می تواند از هجمه فرهنگی غرب پیشگیری کند

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با بهره گیری از مشترکات فرهنگی می توانند از هجمه فرهنگی غرب پیشگیری کنند.

به گزارش سرویس فرهنگی برنا،سید محمد حسینی،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در پکن افزود: ایران اگر چه عضو ناظر شانگهای است، اما در تمامی برنامه ها و نشست های این سازمان فعالانه شرکت دارد.

وی با تاکید براینکه در نشست امسال شورای وزیران فرهنگ کشورهای شانگهای ایران برنامه ها و پیشنهادهای متعددی ارائه خواهد کرد افزود: ایران بر شکل گیری یک موسسه فرهنگی بین کشورهای عضو و ناظر در این سازمان منطقه ای تاکید دارد.

حسینی افزود: ما پیشنهاد داریم یک موسسه فرهنگی یا دبیرخانه مانند موسسه فرهنگی اکو تشکیل شود تا ۱۰ کشور عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای ارتباطات فرهنگی بیشتر داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد : ما آمادگی داریم نخستین نشست و برنامه های آن را در ایران میزبانی کنیم.

وی با تاکید براینکه ارتباطات فرهنگی کمک می کند تفاهم و شناخت بین کشورهای عضو شانگهای بیشتر شود ، افزود: ما در چارجوب فرهنگ شرقی مشترکات زیادی داریم که می توانیم با تکیه بر آن از هجمه فرهنگی غرب به کشورهای عضو شانگهای پیشگیری کنیم.

حسینی اجلاس پکن را فرصت خوبی برای روابط دوجانبه بین ایران و سایر کشورهای خواند و اظهارداشت : در برنامه ریزی انجام شده در جریان این سفر ضمن دیدار با وزیران فرهنگ سایر کشورها، روابط دوجانبه را نیز مرور می کنیم .

وی با اشاره به روابط بسیار خوب بین تهران – پکن گفت : ما در حالی که در این کشور سالهاست رایزن فرهنگی داریم اما نیاز است اکنون یک مرکز فرهنگی نیز در شهر پکن ایجاد کنیم.

حسینی گفت: در این سفر و در دیدار با آقای ‘ چای وو’ وزیر فرهنگ چین تلاش خواهیم کرد تفاهم نامه ای را نهایی کنیم که هم چینی ها و هم جمهوری اسلامی ایران یک مرکز فرهنگی فعال در پایتخت های دو کشور داشته باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مصاحبه در مورد جایگاه سازمان همکاری شانگهای نیز گفت: اگر چه این سازمان در بدو تشکیل جنبه امنیتی داشت، اما اکنون بعدهای اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی غلبه دارد.

وی این شرایط را کمک به توسعه روابط بین کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای از یک سو و ارتقا جایگاه جهانی آن از سوی دیگر دانست.

حسینی تاکید کرد: کشورهای تحت پوشش این سازمان می تواند در مقابل زیاده طلبی های غرب همکاری های نزدیک تری داشته باشند.

وی به مشترکات فراوان به ویژه بین ایران ، چین و روسیه اشاره کرد و اظهار داشت: ما در این سفر برای ارتقا مناسبات فرهنگی با روسیه نیز رایزنی خواهیم کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد یکی از نکاتی را که در همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در جریان اجلاس پکن مد نظر داریم توسعه و آموزش زبان فارسی است.

وی افزود: زبان فارسی در اکثر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جایگاه والایی دارد و ما برنامه ویژه ای در این راستا داریم.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.