تبلیغات خارج از کادر دوربین

دیدار استقلال و آلومینیوم در شرایطی از شبکه سوم به صورت مستقیم پخش شد که نحوه تصویربرداری به‌گونه‌ای بود که تبلیغات دور زمین دیده نمی‌شد، در حالی که اختلاف نظر فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما برای گرفتن حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر منجر به دخالت وزیر ورزش و جوانان شد تا مسؤولان فدراسیون فوتبال اجازه دهند دوربین‌های تلویزیونی هفته اول وارد ورزشگاه شوند، مسؤولان پخش زنده دیدار استقلال و آلومینیوم به اختلافات بین این دو نهاد دامن زدند. تصویربرداری دیدار تیم‌های استقلال و آلومینیوم به‌گونه‌ای طراحی شده بود که دوربین تبلیغات دور زمین را نمی‌گرفت. نکته‌ای که عادل فردوسی‌پور گزارشگر این بازی هم به آن اشاره کرد و در حالتی متعجب عنوان کرد که ظاهرا جای دوربین بالای ما تغییر پیدا کرده است. دیدار تیم‌های استقلال و آلومینیوم در حالی ۹۰ دقیقه از شبکه سوم سیما پخش شد که تبلیغات محیطی دور زمین- که در دیدارهای گذشته به طور کامل مشخص بود – برای ثانیه‌های محدودی دیده می‌شد. زاویه دوربین تصویربرداری به‌گونه‌ای طراحی شده بود که هیچ تصویری از تبلیغات به بیننده منتقل نمی‌شد. در حالی که فدراسیون فوتبال اعلام کرده است در صورت به توافق نرسیدن با مسؤولان صدا و سیما در هفته دوم اجازه ورود دوربین‌ها به ورزشگاه داده نمی‌شود، باید دید پس از این اقدام مسؤولان پخش زنده مسابقات، واکنش فدراسیون فوتبال چیست و این اختلاف دامنه‌دار به کجا ختم خواهد شد.

طلب غرامت ۵۰۰ میلیون تومانی از سازمان لیگ!

طرف قرارداد سازمان لیگ در فعالیت‌های تبلیغات محیطی به دلیل پخش نشدن عمده تصاویر تبلیغاتی ورزشگاه آزادی در بازی استقلال از سازمان لیگ درخواست ۵۰۰ میلیون تومان غرامت کرد. سیدعلیرضا شیرازی طرف قرارداد با سازمان لیگ در بخش تبلیغات محیطی با اعلام این خبرگفت: طبق برآوردی که ما در این زمینه داشتیم، تلویزیون در جریان بازی شب گذشته (جمعه) تیم‌های استقلال و آلومینیوم هرمزگان که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، در اقدامی عجیب حدود ۷۰ درصد از تعهداتش در پخش تابلوهای تبلیغاتی را عمل نکرد. در قرارداد حق پخش میان صدا و سیما و فدراسیون، تلویزیون متعهد شده که علاوه بر پخش تصاویر فنی بازی، تصویربرداریشان به‌گونه‌ای باشد که تابلوهای تبلیغاتی هم دیده شود. حال که صدا و سیما معتقد است قرارداد قبلی‌اش با فدراسیون همچنان پا برجاست باید حداقل به آن قرارداد عمل کرده و به آن پایبند می‌شد. طبق برآوردی که ما داشتیم از این اقدام صدا و سیما ۵۰۰ میلیون تومان ضرر کردیم که بر همین اساس چون با سازمان لیگ طرف قرارداد هستیم به این سازمان نامه نوشته و از آنها خسارت فوق را مطالبه کردیم.

هفته دوم پخش نمی‌شود

پس از این اتفاقات بود که نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال ضمن اعلام مبلغ مورد اختلاف فدراسیون فوتبال و صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی لیگ برتر، گفت: هنوز با مسؤولان صدا و سیما به توافق نرسیدیم و اگر این اتفاق نیفتد در هفته دوم اجازه ورود دوربین‌ها را نمی‌دهیم. هادی آیت‌اللهی درباره مسائل مختلف مربوط به فوتبال ایران از جمله حق پخش تلویزیونی ضمن بیان این مطلب گفت: ما بر سر مساله حق پخش تلویزیونی هنوز با مسؤولان صدا و سیما به توافقی نرسیده‌ایم و فقط این هفته اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی را به ورزشگاه‌ها دادیم و قرار است طی یکی، دو روز آینده به مذاکرات خود با آنها ادامه دهیم. مطمئن باشید اگر به توافق نرسیم در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر اجازه ورود دوربین‌های صدا و سیما به ورزشگاه‌ها را نمی‌دهیم. باید بین فدراسیون فوتبال و صدا و سیما تعاملی دوطرفه وجود داشته و ۲ طرف حق و حقوق یکدیگر را رعایت کنند؛ چیزی که متاسفانه هنوز اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر کف پیشنهاد ما به صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر در یک فصل

۱۷ میلیارد تومان است در حالی که مسؤولان تلویزیون می‌خواهند مبلغ ناچیزی را به مبلغ سال گذشته اضافه کرده و حداکثر ۱۴ میلیارد تومان بابت حق پخش تلویزیونی دوازدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر بپردازند. نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال این حرف‌ها را زد و ادامه داد: امسال ما با یک شرکت تبلیغاتی قرارداد مالی خوبی را بسته‌ایم و قرار شده که در عوض این قرارداد ۱۰ تا

۱۵ درصد قراردادهایی که فدراسیون فوتبال می‌بندد به این شرکت تبلیغاتی اختصاص پیدا کند. بنابراین مسؤولان این شرکت نیز همچون ما در فدراسیون فوتبال با مبلغ پیشنهادی صدا و سیما برای حق پخش تلویزیونی این فصل رقابت‌های لیگ برتر موافق نیستند. آیت‌اللهی در پاسخ به این پرسش که قرار بود کی‌روش جمعه شب به ایران برگردد یا خیر، گفت: در حال حاضر از این موضوع مطلع نیستم. وی درباره مربی بدنساز جدید تیم ملی نیز تصریح کرد: باید پس از بازگشت کی‌روش به ایران با وی درباره دلایل جدایی مک درموت و انتخاب مربی بدنساز جدید صحبت کرده و توضیحات وی را بشنویم. نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال درباره اظهار نظر بهروان مبنی بر اینکه می‌خواهیم جام حذفی را برگزار کنیم، تاکید کرد: این موضوع باید دوشنبه این هفته یا هفته آینده در جلسه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال بررسی شود تا درباره برگزار کردن یا نکردن جام حذفی نظر خود را اعلام کنیم، من نیز موافق و تابع نظر فدراسیون هستم.

عابدینی: ضربه‌ای که صدا و سیما به پیکره فوتبال وارد می‌کند قابل جبران نیست

مدیرعامل باشگاه داماش گیلان اعتقاد دارد ضربه‌ای که صدا و سیما به پیکره فوتبال وارد می‌کند قابل جبران نیست. امیر عابدینی در گفت‌وگویی درباره حق پخش تلویزیونی و عدم توافق صدا و سیما با فدراسیون فوتبال اظهار داشت: وقتی چنین مسائلی را می‌بینیم احساس نگرانی شدیدی پیدا می‌کنیم. هزینه‌های هنگفتی در عرصه اجتماعی داریم اما وقتی بستر برای گرفتن حقوق‌مان مهیا نباشد این هزینه‌ها چه فایده‌ای دارد؟ صدا و سیما باید با عنایت بیشتری به این مسأله بپردازد. وی افزود: آقای ضرغامی درباره تیم ملی گفت یار دوازدهم هستیم اما نمی‌شود یار دوازدهم فقط در روز مسابقه خود را نشان دهد. اگر فوتبال را به عنوان یک هنجار زیبا می‌شناسیم دفاع از هنجار جزو ضروریات است. دوستان ما فکر می‌کنند فقط باید به تیم ملی کمک کنند در صورتی که اگر بستر برای فوتبال مهیا نباشد نمی‌توانیم تیم ملی پویایی داشته باشیم. مدیرعامل باشگاه داماش تصریح کرد: رقم ۱۵۰میلیارد تومان یا ۷۵ میلیون دلار برای حق پخش تلویزیونی هزینه گزافی نیست. با توجه به تعداد بازی‌هایی که انجام می‌شود این مبلغ می‌تواند به باشگاه‌ها کمک کند و فدراسیون هم برای حق باشگاه‌ها این صحبت را می‌کند اما با اقدامی که صدا و سیما انجام داده همه این حق و حقوق از بین رفته و به صورت دستوری می‌گویند مسابقات باید پخش شود. اگر مسابقات پخش نمی‌شد مردم غصه می‌خوردند و ما هم معتقدیم نمی‌شود فوتبال را پنهان کرد اما اگر حق پخش واقعی را بدهند همه چیز حل می‌شود. برخی از تلویزیون‌های آنچنانی سریال‌های ایرانی را می‌دزدند یا درباره فوتبال ما نقد و بررسی می‌کنند. صدا و سیما باید بپذیرد که مقوله حق پخش تلویزیونی یک مقوله ورزشی است نه یک بحث سیاسی. اگر صدا و سیما به این مسأله توجه نکند لطمه شدیدی به پیکره فوتبال می‌زند که قابل جبران نیست.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.