تب مرغ خوابید

جام جم آنلاین: در حالی که افزایش قیمت مرغ در یک ماه اخیر باعث نارضایتی افکار عمومی بویژه در ماه مبارک رمضان شده بود، سرانجام دیروز با به ثمر نشستن بخشی از برنامه‌های دولت، قیمت مرغ به‌نحو‌قابل‌توجهی کاهش یافت.

به گزارش خبرنگار ما، از حدود یک ماه گذشته قیمت مرغ از آستانه قیمتی حدود ۴۰۰۰ به یکباره به حدود پنج، سپس شش، هفت و در نهایت ۸۰۰۰‌تومان رسید.

این رشد قیمت جنجال بسیاری ایجاد کرد؛ به طوری که دولت و مرغداران شروع به ایراد اتهام به یکدیگر کردند. مرغداران گران شدن نهاده‌های تولید مرغ و در راس آن کنجاله سویا و ذرت را علت اصلی گران شدن مرغ می‌دانستند و راه‌حل آن را اختصاص ارز دولتی به آن اعلام می‌کردند.

در مقابل دولت از تامین بخشی از این خوراک طیور خبر می‌داد و اذعان می‌کرد بخشی از مرغداران، خوراک یاد شده را تحویل گرفته، اما در بازار آزاد فروخته‌اند.

با این حال مرغداران تحویل هرگونه خوراک را انکار می‌کردند. این دعواها و کشمکش‌ها در حالی بالا گرفته بود که واردات مرغ به کشور ممنوع بود و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان صاحب امضا با پافشاری بر این نظر که مرغ مورد نیاز در کشور تولید ‌می‌شود، مجوز واردات مرغ را صادر نمی‌کرد و هم به خاطر فرارسیدن ماه مبارک رمضان به طور سنتی مصرف مرغ و مواد لبنی در کشور افزایش یافته و به نوعی تب تقاضا ایجاد شده بود.

در نتیجه همزمان با هیاهوها و مقصریابی‌ها و اخبار ضدونقیض از برگزاری جلسات و غیره، قیمت مرغ رکوردهای قیمتی را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشت تا سرانجام در مرز ۸۰۰۰ تومان ایستاد.

آغاز روند نزولی قیمت‌ها

دولت همزمان با افزایش قیمت مرغ دو بار قیمت دولتی برای آن اعلام کرد. قیمت نخست ۴۶۰۰ تومان بود که به خاطر اختلاف قیمت فاحشی که با بازار داشت منجر به بروز صف‌های طویل در برخی استان‌ها شد. دولت با مشاهده این امر مجددا قیمت مرغ دولتی را بالا برد و به ۵۲۰۰ تومان رسانید.

از سوی دیگر، با ورود مجلس به ماجرا، وزارت جهاد کشاورزی مجوز نامحدود واردات مرغ و گوشت را صادر کرد تا روند نزولی قیمت‌ها آغاز شود.

کمی پس از این اقدامات اثرات کاهش قیمت مرغ در بازار آشکار شد و روز گذشته به اوج خود رسید.

بحران قیمت مرغ حل شده است

در همین حال محمد یوسفی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گوشتی ایران با اشاره به عوامل مختلفی که باعث کاهش قیمت مرغ شده، از حل مشکل قیمت مرغ در کشور خبر داد و به خبرنگار ما گفت: مشکل قیمت مرغ در تهران بیش از سایر نقاط کشور بروز کرده بود، چرا که مصرف مرغ در استان تهران سه برابر تولید آن در این استان است.

وی افزود: در سایر استان‌ها نیز به علت رشد قیمت نهاده‌های تولید و رشد ۳۰ درصدی تقاضا در ماه مبارک رمضان، قیمت مرغ بالا رفته بود و استانداران به دلیل جلوگیری از رشد بیشتر قیمت در استانشان از خروج محموله‌های مرغ زنده به سوی تهران جلوگیری کردند و لذا قیمت مرغ روز به روز افزایش می‌یافت.

وی اظهارداشت: اما اکنون سه عامل همزمان با هم باعث کاهش قیمت مرغ شده است. عامل نخست فروکش کردن تب تقاضاست. عامل دوم ورود مرغ‌های وارداتی است که هم‌اکنون حدود ده هزار تن آن وارد کشور شده و عامل سوم آغاز ورود مرغ به استان تهران از سایر استان‌هاست.

وی افزود: پیش از این روزانه حدود ۷۰۰ تن مرغ از سایر نقاط به تهران وارد می‌شد و هم‌اکنون بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن مرغ دوباره وارد تهران می‌شود. وقتی قیمت مرغ در تهران که نماد کشور است متعادل شود، به لحاظ روانی تب تقاضا در کشور نیز کاهش می‌یابد.

یوسفی با اشاره به کاهش قیمت مرغ تصریح کرد: امروز (دیروز) قیمت مرغ در کشتارگاه ۵۷۰۰ تومان و در خرده‌فروشی حدود ۲۰۰ تومان بالاتر و ۵۹۰۰ تومان بود. به این ترتیب اگر متوسط قیمت مرغ در تهران را حدود ۷۵۰۰ تومان بگیریم، قیمت مرغ حدود ۱۶۰۰ تومان کاهش یافته است.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: با توجه به این که فصل پرتقاضای مرغ فروکش کرده و مرغ‌های وارداتی نیز در حال ورود به کشور است، باید گفت هم‌اکنون وضعیت قیمت مرغ به روال عادی بازگشته و در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت مرغ نیز خواهیم بود. به نظر نمی‌رسد رشد قیمت مرغ مجددا اتفاق بیفتد.

وی افزود: با این حال احتمال رشد قیمت تخم‌مرغ در یک ماه و نیم آینده و تا شهریورماه وجود دارد و ما از الان هشدار آن را داده‌ایم که دولت برای آن فکری بکند تا ماجرای قیمت مرغ این بار در تخم‌مرغ تکرار نشود.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.