تجارت کتابخانه ای در برنامه عمو پورنگ

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

در برنامه عمو پورنگ آنقدر چشمگیر و شایع شده که گاهی احساس میشود بازیگران در خدمت خود برنامه و محتوای اصلی نبوده و فقط این تبلیغات..

مشکلات مالی تلویزیون به جایی رسیده است که این روزها شاهد حضور اسپانسر در اغلب برنامه های تلویزیونی باشیم.
اما سری جدی برنامه عمو پورنگ با نام کتابخانه پورنگ پا را فراتر از برنامه های دیگر تلویزیونی گذاشته و بینندگان در خلال تماشای این برنامه به جای افزایش آگاهی و اطلاعات در زمینه معرفی کتاب و آموزه های دیگر شاهد تبلیغات انواع و اقسام ماکارونی ها و مواد جایگزین غذایی برای میان وعده ها به بهانه ی مفید بودن برای بدن کودکان می باشند.
این موضوع در برنامه عمو پورنگ آنقدر چشمگیر و شایع شده که گاهی احساس میشود بازیگران در خدمت خود برنامه و محتوای اصلی نبوده و فقط این تبلیغات است که مرکز توجه تمامی اشخاص این برنامه شده است.
حالا دیگر مردم به تلویزیون‌های بزرگ، ال سی دی و ال ای دی و… که بابتشان کلی پول داده‌اند، نگاه می‌کنند اما نمی‌توانند برنامه‌ای دیدنی در آنها پیدا کنند.
حتی اگر هم برنامه ای جذاب مانند برنامه عمو پورنگ که سالها با موفقیتی مثال زدنی در دل بچه ها و حتی بزرگتر ها جا باز کرده بود کار را به جایی رسانده که ۸۰ درصد وقت برنامه به طرق مختلف نظاره گر تبلیغات محسوس و نامحسوس مواد غذایی باشیم و خواص آنها رابشنویم .در حالی که دکوراسیون این برنامه حرف دیگری برای گفتن دارد و بوی کتاب و کتابخوانی می دهد نه بوی ماکارونی با طعم سبزیجات!
تا قبل از این شاید این طور به نظر می رسید که نقطه امید کودکان ایران عمو پورنگ و امیر محمد و طنزهای شیرینشان بود که در پس همین طنز هزاران نکته حکیمانه نهفته بود.
اما در حال حاضر با دیدن این برنامه که بیشتر به تیزر تبلیغاتی شبیه است تا برنامه کودک دیگر چنین انتظاری دور از دسترس است.
و این نکته بسیاز حائز اهمیت است که ذهن کنجکاو و خلاق کودکان را به بازی گرفتن برای تامین منافع مالی آن هم از چنین برنامه پر طرفداری به دور از انتظار است.
گفتنی است در روز عید غدیر داریوش فرضیایی معروف به عمو پورنگ که همراه با امیر محمد و تهیه کننده برنامه هایش، در برنامه ویتامین۳ حضور یافته بود، از پاسخ به پرسش مهم علی ضیا مجری این برنامه اجتناب کرد.
در بخش پایانی حضور پورنگ در برنامه، علی ضیا مجری جوان شبکه ۳، نسبت به پخش تبلغیات تجاری و آگهی های بازرگانی در برنامه های کودک و تاثیرات منفی آن، انتقاد کرد و از پورنگ و مسلم آقاجان زاده، خواست تا در این باره توضیح دهند. مسلم آقاجان زاده ، سبب این مساله را مشکلات مالی سازمان صدا و سیما عنوان کرد.
مجری خوش صحبت برنامه ویتامین ۳ با اشاره به درخواست ها و اعتراض ها و انتقاد های متعدد نسبت به پخش آگهی های بازرگانی در برنامه های کودک، به نقل نمونه ای از این انتقادها و تاثیرات منفی تبلیغ کالاهای خاص در خانواده ها از زبان یکی از مخاطبان برنامه ی ویتامین۳ پرداخت: به نقل از ی این مخاطب برنامه ی ویتامین۳، بعد از تبلیغ کالایی خاص در یکی برنامه های کودک، فرزند خردسالش، خواهان خرید این کالا شده است که وی نیز مجبور شده برای خرید این کالا کل فروشگاه های محل را بگردد و آن را تهیه کند اما پرسش این فرد از برنامه سازان کودک این است که با توجه به اینکه مخاطب برنامه های کودک، کودکان روستاها وشهرهای سراسر کشورهستند و امکان دارد، اگر کودکی بعد از دیدن این گونه تبلیغات، از پدر و مادرش آن کالا را بخواهند و آنها پول لازم برای خرید چنین کالایی را نداشته باشند، تکلیف چیست؟
 مجری شبکه ۳ پس از نقل این پرسش انتقادی از پورنگ و آقاجان زاده خواست تا به این پرسش جدی پاسخ دهند که عمو پوررنگ با برخاستن از روی صندلی و بوسیدن علی ضیا تلاش کرد ذهن مجری را منحرف کند اما مجری برنامه سئوالش را دوباره تکرار کرد که بازهم پورنگ با بوسیدن صورت علی ضیا از پاسخ دادن به این سئوال طفره رفت.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.