تجلیل از خبرنگار محبوس شبکه سحر در باکو

شنبه ۲۰ خرداد – ۱۲:۵۳:۳۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

فرهنگسرای رسانه و شبکه جهانی سحر برگزار می کنند:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- فرهنگسرای رسانه و شبکه جهانی سحر با برگزاری نشست ” بررسی وضعیت آزادی بیان در جمهوری آذربایجان”، از خبرنگار محلی محبوس شبکه سحر در باکو تجلیل می کنند.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این نشست که روز دوشنبه ۲۲ خردادماه در محل فرهنگسرای رسانه برگزار می شود، برهان حشمتی( مدیر سیمای آذری شبکه جهانی سحر و کارشناس مسایل جمهوری آذربایجان) و دکتر حسن بهشتی پور نویسنده و تحلیلگر حوزه آسیای میانه و قفقاز) در گفت و گویی کارشناسی به واکاوی ابعاد گوناگون و شیوه های برخورد با مسئله آزادی بیان و فعالیت خبرنگاران بویژه خبرنگاران مستقل و اسلامگرا در جمهوری آذربایجان خواهند پرداخت.
کارشناسان نشست” بررسی آزادی بیان در جمهوری آذربایجان” همچنین دلایل و انگیزه های بازداشت” آنار بایراملی” خبرنگار محلی شبکه جهانی سحر در باکو را که در ادامه موج سوم دستگیری فعالان اسلامی در این کشور، از انتهای بهمن ماه سال گذشته در حبس غیرقانونی به سر می برد، مورد کنکاش قرار خواهند داد.
بررسی چگونگی بازداشت آنار بایراملی، اتهام جعلی ایرادی به وی روند دستگیری به پرونده این خبرنگار زندانی واکنش های اشخاص و نهادهای حقیقی و حقوقی در جمهوری آذربایجان ایران و جهان نسبت به دستگیری خبرنگار محلی شبکه سحر در باکو و اعلام حمایت های گسترده از وی و نیز ارزیابی نقش و تاثیر دستگیری و حبس خبرنگاران مسلمان در فضای عمومی رسانه های جمهوری آذربایجان و بحث آزادی بیان از دیگر محورهای مباحث کارشناسان حاضر در این نشست خواهند بود.
شبکه جهانی سحر و فرهنگسرای رسانه در بخش دیگری از این گردهمایی با حضور مدیر شبکه سحر و رئیس فرهنگسرای رسانه به طور نمادین از آنار بایراملی خبرنگار آزاد اندیش شبکه جهانی سحر در جمهوری آذربایجان تجلیل خواهند کرد.
برغم ادعای  وجود آزادی بیان، آنار بایراملی بیش از سه ماه است که به صورت غیر قانونی در زندانی در باکو  بسر می برد .
سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، فوریه و آوریل گذشته با ارسال دو یادداشت اعتراض آمیز به حبس غیرقانونی و مبتنی بر اتهامات  واهی  به راننده و خبرنگار محلی صدا و سیما در باکو، به شدت واکنش نشان داد.
سفارت کشورمان دراین دو یاداشت با تاکید بر سلامت حرفه ای افراد بازداشت شده، این اقدام را مغایر با کنوانسیون ها و موازین بین المللی دانسته و خواهان شناسایی و مجازات عاملان اقدامات مذکور، رفع اتهامات  و آزادی سریع دو نیروی محلی نمایندگی صدا وسیما شد اما تاکنون وزارت خارجه  جمهوری آذربایجان به این دو یادداشت پاسخ نداده است.
علاوه بر دو یادداشت اعتراض سفارت ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، معاون کنسولی وزیر امورخارجه ایران ، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ایران با محکوم کردن این اقدام جمهوری آذربایجان ، خواهان  آزادی خبرنگار محلی شبکه سحرشده اند.
در جمهوری آذربایجان نیز ده‌ها نفر از سران احزاب و تشکل‌های جمهوری آذربایجان از جمله احزاب وحدت، سبزها، اسلام، اتحاد، حرکت روشنفکران، دموکراتیک چپ، موسسه صلح و دموکراسی، سازمان آزادیبخش قره باغ، رئیس کمیته مبارزه با شکنجه، نماینده مجمع شهروندی هلسینکی  و رییس اتحادیه اجتماعی در راه حقوق انسانی، حبس بایراملی را سفارشی خوانده و خواهان آزادی وی شده اند.
 از دیگر سو سازمان عفو بین الملل ، موسسه امنیت و آزادی گزارشگران، موسسه دفاع از حقوق مطبوعات مستقر در باکو، سازمان خبرنگاران بدون مرز و کمیته دفاع از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک نیز طی  بیانیه‌های جداگانه‌ای با واهی دانستن اتهامات، خواهان آزادی سریع  این خبرنگار محلی شده و وی را زندانی سیاسی خوانده اند.

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۰۹۱۲۵۳۳۵۰۹۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.