تحریم دارویی کشور بسیار ظالمانه است

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش گروه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی عصر دیروز در دیدار اعضای هیأت مدیره و مشاورین انجمن داروسازان ایران، با اشاره به تصویب سیاست‌های کلی بخش سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پس از مشورت با کارشناسان و پزشکان، سیاست‌های خوبی تصویب شد که پس از ابلاغ رهبری، باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به ابراز نگرانی‌های جمع حاضر به خاطر مشکلاتی که در تخصیص ارز برای دارو در کشور ایجاد شده افزود: وضعیت بیماران و خانواده‌های آنان نگران‌کننده و رنج‌آور است، وقتی می‌شنویم علاوه بر رنج بیماری، برای تأمین دارو مشکل دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: پس از آغاز کار اجرایی دولت جدید و اصلاح سیاست‌ها، مشکلات به تدریج حل شود.

آیت‌الله هاشمی درخصوص مشکلات دارویی کشور گفت: اگر امسال پایه اصلاح مسائل و مشکلات گذاشته شود، در سال آینده تکمیل می‌شود.

وی در ادامه این دیدار سؤالاتی دربارهٔ نسبت داروهای وارداتی و تولیدات داخلی، اوضاع کشور در تأمین مواد اولیه داروسازی، میزان مصرف دارو در کشور و جایگاه گیاهان دارویی در نظام داروسازی و رویکرد پزشکان و بیماران پرسید که مسئولان بخش‌های مختلف پاسخ دادند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تحریم دارویی کشور را بسیار ظالمانه خواند و گفت: مدعیان حقوق بشری با بهانه‌های واهی و بعضاً با استناد به گفتار و رفتار افراطیون، سبب رنجش خاطر مردم و به‌ویژه بیماران می‌شوند که این کار با هیچ یک از اصول انسانی سازگاری ندارد.

در آغاز این دیدار آقایان محمد فاضل رئیس انجمن داروسازان ایران، مرتضی آذرنوش مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی، خیرالله غلامی رئیس انجمن داروسازان بالینی و هاشمی مدیرعامل پخش هجرت گزارشی از مشکلات صنفی داروسازان، صنعت داروسازی کشور و وضعیت عمومی دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه داروسازی و درمان‌های بالینی ارائه کردند.

فاضل با اشاره به توانایی‌های بخش خصوصی برای فعالیت بیشتر در حوزه سلامت و داروسازی کشور گفت: تصمیم‌گیری‌های قانونی در این حوزه هم رقابت سالم را بیشتر و هم مردم را از وجود نیازهای دارویی در کشور مطمئن‌ می‌کند.

آذرنوش هم با بیان خاطره‌‌ای از دیدار مسئولین داروسازی با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران سازندگی افزود: با راهنمایی‌های شما بیوتکنولوژی مربوط به بعضی از داروها را وارد کشور کردیم.

غلامی نیز با بیان نکات مثبت و منفی نظام دارویی کشور و ارائه آماری از وجود کارشناسان در کشورهای مختلف جهان اظهار داشت: ایران هم می‌تواند با یک برنامه‌ریزی سیستماتیک خدمات بهتری به مردم بدهد.

هاشمی با اظهار گله شرکت‌های پخش دارویی گفت: فشارها به داروخانه‌ها و به‌تبع آن به مردم وارد می‌شود و اگر کمبودها و سوءمدیریت جبران نشود، ضررش بیشتر به بیماران و خانواده‌های آنان می‌رسد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.