تحریم‌ها در روابط اقتصادی بین ایران و مالی تاثیرگذار نیست

۰۲م اسفند ،

امروز در راستای همفکری برای گسترش زمینه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی نشست مشترکی در اتاق ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای این نشست اهم مشکلات پیش رو بر سر گسترش فعالیت‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی از جمله عدم وجود روابط بانکی بین کشورها که گشایش اعتبار و انتقال وجه و صدور ضمانت‌ها را با مشکل روبرو می‌کند مطرح شد.

همچنین مشکلات حمل ونقل اعم از هوایی و دریایی، اخذ اتفاق، گران بودن اعتبار تخصیصی که مورد نیاز آفریقایی‌هاست، بحث عدم ثبات و اهمیت سرمایه‌گذاری و بیمه از دیگر مشکلات اصلی پیش روی گسترش روابط اقتصادی بین این کشورها عنوان شد.

در این نشست پیشنهاداتی نیز برای رفع این موانع مطرح شد که براساس آن قرار شد هر کدام از کشورهای آفریقایی بانک‌های خصوصی را به ایران معرفی و ایران نیز متقابلا همین کار را انجام دهد. معرفی شرکت‌های حمل ونقل دریایی و هوایی از سوی دو کشور، امضای موافقتنامه‌های بین بانکی، انتقال خطوط تولید کشورهای آفریقایی، تسهیل صدور روادید در راستای امضای تفاهم نامه‌ها، اعطای تسهیلات اعتباری ارزان به کشورهای آفریقایی و ایرانی، تببین مکانیزم از سوی بانک‌های ایرانی که پایگاه اینترنتی و تاسیسات پروژه را به عنوان ضمانت‌نامه از مجریان قبول کند، قبول وثایق ایرانی به نرخ روز و گسترش روابط تهاتری و در نهایت پیشنهاد توسعه همکاری‌های چند جانبه از اهم این موارد بود.

در این نشست محمد نهاوندیان، رییس اتاق ایران با تاکید بر این‌که ایران در حوزه‌های اقتصادی گام‌های واقعی، عملی و ملموسی را برای همکاری اقتصادی با کشورهای آفریقایی برداشته است گفت:‌ ما به دنبال تعارفات سیاسی نیستیم بلکه باید موانع برای ارتباط بین بخش خصوصی در کشورهای مطرح شده شناسایی شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم که نمایندگان کشورهای آفریقایی مسائل را در سطح خود دنبال کنند تا نگاهی عملگرانه در سطح بنگاه‌های اقتصادی کشورهای آفریقایی و ایران داشته باشیم.

نهاوندیان با تاکید بر این‌که تفاوت نگاه ایران در کار با آفریقا نسبت به سایر کشورها این است که ما می خواهیم در توسعه اقتصادی کشورهای آفریقایی شریک باشیم، بیان کرد: هدف ما از برقراری ارتباط با این کشورها صرفا فروش کالا و ارتباط تجاری نیست.

رییس اتاق ایران تصریح کرد: خط تولید خودرو و محصولات غذایی به عنوان جزیی از برنامه توسعه کشور مقابل است لذا این نگاه ایران کمک می‌کند که در برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای آفریقایی نگاه جدی‌تری وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که ما خواهان حضور در نمایشگاه‌های بین المللی آفریقایی هستیم گفت: در ارتباطات دوجانبه فرصت آشنایی بخش خصوصی در این کشورها در اولویت قرار می‌گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تحریم‌های ایران که به عنوان سدی در روابط تجاری قرار می گیرد خاطرنشان کرد: فضای مربوط به مسائل تحریمی گاهی بیش از اندازه بزرگ می‌شود و بیش از آنکه در واقعیت عملی شده مطرح می‌شود. در طول ۳۰ سال قبل علیرغم این که در مراحل مختلف تحریم‌ها قرار گرفته‌ایم حجم تجارت خارجی ایران در حال رشد بوده است.

به گفته رییس اتاق ایران، حجم تجارت ایران با کشورهای آفریقایی بسیار کم است و زمینه‌های همکاری آن قدر وسیع است که سد تحریم‌ها مانعی ایجاد نمی‌کند.

وی با تاکید بر این‌که تجارت ما با آفریقا با مانعی جدی روبرو نبوده است تصریح کرد: نباید نگرانی‌های تحریمی سبب شود پتانسیل‌های عظیم در این کشورها تحت تاثیر قرار گیرد زیرا رشد فعالیت‌های اقتصادی سبب ایجاد فرصت‌های شغلی تازه برای جوانان در کشور ایران و سایر کشورها می گردد.

در این نشست سفیر کشور مالی با تاکید بر این‌که تصمیماتی که سیاسیون در مورد روابط کشورها اتخاذ می کنند بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیرگذار است بیان کرد: اساسی‌ترین مشکلاتی که بین روابط ایران با کشورهای آفریقایی وجود دارد این است که از فضاهایی که برای ایران در این کشورها وجود دارد استفاده نمی شود که بزرگترین این فرصت‌ها این است که هر دو کشور مسلمان می باشند و علاوه بر این کیفیت کالاهای ایرانی برای ما ناشناخته نیست.

وی در پایان تاکید کرد: در ورای این مشکلات می دانیم که با تحریم‌ها چطور باید برخورد کرد و این نکته را متذکر می شویم تحریم‌ها در روابط اقتصادی بین ایران و مالی تاثیرگذار نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.