تحریم خودرویی لغو شد، یخ صادرات رنو به ایران آب نشد

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 تحریم خودرویی لغو شد، یخ صادرات رنو به ایران آب نشد

تحریم خودرویی لغو شد، یخ صادرات رنو به ایران آب نشد

پرشین خودرو: جدیدترین آمار منتشر شده از سوی شرکت خودروسازی رنوی فرانسه نشان می دهد در دومین ماه اجرای توافق ژنو تحولی در صدور قطعات این شرکت به ایران پدید نیامده است.

به گزارش ممتازنیوز، در حالی که بیش از ۲ ماه از اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو می گذرد صادرات شرکت خودروسازی رنوی فرانسه به ایران همچنان در سطح دوره تحریم ها باقیمانده است.
لغو تحریم خودرویی ایران یکی از امتیازاتی است که طرف غربی در توافق ژنو به ایران داده اما آمارهای منتشر شده از سوی شرکت خودروسازی رنو نشان می دهد صدور قطعات از سوی این شرکت فرانسوی به ایران پس از توافق ژنو رشد محسوسی نداشته است.
توافق هسته ای ژنو از ۲۰ ژانویه ۲۰۲۴ اجرایی شده است و انتظار می رفت با پایبندی طرف غربی به تعهدات خود در چارچوب این توافق تحولی در صنعت خودروی ایران پدید آید.
شرکت رنوی فرانسه در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد فروش این شرکت به ایران در دومین ماه سال جاری میلادی نسبت به ماه قبل از آن تنها ۱۵۰ دستگاه افزایش یافته است. رنو در نخستین ماه ۲۰۲۴ نیز تنها ۱۵۰۰ دستگاه خودور به ایران فروخته بود.
به گزارش تسنیم، فروش این خودروساز فرانسوی به ایران در دسامبر ۲۰۲۴ بالغ بر ۲۱۱۸ دستگاه بود که این رقم در ماه ژانویه ۲۰۲۴ به ۱۵۰۰ دستگاه کاهش یافته بود.
به عقیده تحلیلگران، مشکلات مربوط به مراودات بانکی مانعی در راه لغو عملی تحریم خودرویی ایران بوده است. آمریکا از لغو تحریم بانکی ایران که برخی آن را شاه کلید لغو تحریم های دیگر می دانند خودداری کرده است.
مجموع فروش رنو به ایران در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۳۱۵۰ دستگاه بوده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۷۰ درصدی داشته است.
رنو پیش از اجرای تحریم ها در اواسط سال ۲۰۱۲ هر ماه به طور متوسط ۱۰ هزار دستگاه از محصولات خود را برای مونتاژ و فروش به ایران ارسال می کرد.
کل فروش رنو به ایران در سال ۲۰۲۴ بالغ بر ۳۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۶۴ درصدی داشته است. رنو در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۰۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه از محصولات خود را به ایران فروخته بود. این شرکت فرانسوی در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۹۳ هزار و ۶۲۶ دستگاه خودرو در ایران به فروش رسانده بود.
خودرو لوگان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران است که با نام ال۹۰ و به‌صورت سی‌کی‌دی در این کشور تولید می‌شود.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.