تحقق ۱۰۴ درصدی سود پیش بینی شده سال ۹۰

معاون اقتصادی ایران خودرو خبر داد:

تحقق ۱۰۴ درصدی سود پیش بینی شده سال ۹۰

گروه صنعتی ایران خودرو در سال ۹۰ به ۹۵ درصد اهداف بودجه پیش بینی شده دست پیدا کرد.

به گزارش «عصرخودرو»  علی مهری معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو درنشست تخصصی با خبرنگاران بازار سرمایه با بیان این مطلب اظهار داشت: هدف سال گذشته تولید ۸۰۰هزار دستگاه خودرو در شرکت ایران خودرو بود که با تولید ۷۵۹ هزار دستگاه خودرو ۹۵ درصد بودجه محقق شد و این میزان نسبت به سال ماقبل آن از رشد دو درصدی برخوردار بود. ضمن اینکه تیراژ فروش نیز بیانگر تحقق ۹۶ درصدی برنامه و مبلغ کل فروش نیز بیانگر تحقق ۹۷ درصدی برنامه و بودجه مصوب می باشد.

عملکرد مالی

وی ادامه داد: ایران خودرو در سال مالی ۹۰ سه هزار و ۳۱۸ میلیارد ریال سود خالص کسب کرد که بیانگر سود هر سهم ۳۷۶ ریال می باشد به عبارت دیگر ایران خودرو موفق عملکرد شرکت نشان دهنده پوشش ۱۰۴ درصدی سود پیش بینی شده در بودجه می باشد. ضمن اینکه سود تلفیقی ایران خودرو به ازای هر سهم ۴۹۴ ریال محقق یافته است.

وی تاکید کرد: طبق بودجه پیش بینی شده سود هر سهم ایران خودرو برای سال مالی ۹۱ با سرمایه هشت هزار و ۸۲۰ میلیارد ریال معادل ۳۷۱ ریال پیش بینی شده است.

توزیع سود و افزایش سرمایه

معاون اقتصادی ایران خودرو درباره میزان توزیع سود در مجمع امسال توضیح داد: تصمیم گیری در این رابطه با مجمع محترم می باشد لکن با توجه به شرایط شرکت و تصمیمات قبلی مجمع، هیات مدیره پیشنهاد لازم را ارائه خواهد نمود و انتظار این است که مجمع با توجه به برنامه های شرکت از یک سوی و انتظارات سهام داران برای سود نقدی با توجه به شرایط فعلی و آینده شرکت تعادل برقرار کند.

 او ادامه داد: با توجه به ضرورت های عملیاتی و برنامه های شرکت مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام مجوز افزایش سرمایه از ۶۳۰ میلیارد تومان به هزار و پانصد و سی و هشت میلیارد تومان طی دو سال و در سه مرحله را تصویب و اجرای آن به هیات مدیره تفویض شده است و هیات مدیره نیز خود را مکلف به اجرای این مصوبه می داند و تاکنون یک مرحله از این افزایش سرمایه انجام شده است.

افزایش ۹درصدی فروش ریالی ایران خودرو

مهری افزود: محدودیت های ایجاد شده در فضای کسب و کار نظیر تحریم ها نگران کننده نیست زیرا شرکت از توان کارشناسی و مدیریتی کافی برای مدیریت این محدویت ها برخوردار است که افزایش ۹ درصدی درآمد حاصل از فروش در سال ۹۰ نسبت به سال قبل خود موید این نکته است.

وی ادامه داد: ما بیش تر نگران سیاست های نامناسب در فضای کسب و کار ملی و یا اجرای نامناسب سیاست ها در دستگاه های تصمیم گیر هستیم به عنوان مثال اعتقاد داریم در فرآیند تغییر نرخ و تحولات بازار ارز محدویت ها به خصوص تحریم ها نقش کمی ایفا کرده بلکه سیاست های نامناسب یا اجرای نامناسب سیاست ها عامل اصلی وجود آمدن شرایط فعلی بوده است.

استراتژی ایران خودرو

 مهری گفت: استراتژی ایران خودرو عرضه دو محصول جدید و دو محصول فیس لیفت در هر سال است که این راهبرد برای پاسخگویی به نیازهای بازار طراحی شده است و بر این اساس امسال سه محصول رانا، دنا و وانت تندر در زمان هایی که قبلا اعلام شده است تولید و به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بررسی کارشناسی انحام شده خودروی رانا می تواند به لحاظ استانداردها و استایل خودرو و نیز قیمت، جایگزین مناسبی برای خودروی ۲۰۶ باشد و با توجه به این که عمده قطعات رانا داخلی سازی شده است و زیر ساخت ها برای عرضه آن از قبل آماده شده،می توانیم متناسب با نیاز بازار خودروی مذکور را تولید و عرضه نماییم

او تاکید کرد: رویکرد کلی ما افزایش داخلی سازی قطعات و نیز افزایش سهم برندهای ملی در بازار خودرو کشور است.

راهبردهای ایران خودرو در تبدیل دارایی های غیر مولد

معاون اقتصادی ایران خودرو با اشاره به تشکیل کار گروه واگذاری شرکت ها گفت: ترکیب و ساختار فعالیت های اقتصادی در گروه صنعتی ایران خودرو به گونه ای است که با هم افزایی های که می تواند داشته باشد قابلیت مدیریت ریسک گروه را ارتقا می بخشد از همین رو در ساختار اقتصادی گروه به لحاظ تعداد و ترکیب شرکت ها بازنگری هایی انجام شده است.

او تصریح کرد: بدون احتساب شرکت های زیر مجموعه بانک پارسیان ۱۵۰ شرکت در زیر مجموعه شرکت ایران خودرو وجود دارند که برخی از این شرکت ها از منظر اقتصادی سودآوری مورد انتظار را ندارند از همین رو اقدام به واگذاری شرکت هایی کرده ایم که با حضور آنها در ساختار اقتصادی گروه غیر استراتژیک بوده و یا فعالیت های آنها غیر اقتصادی بوده است و یا اینکه فاقد تاثیر اقتصادی مثبت برای آینده گروه برای آنها متصور بود.

 مهری ادامه داد: طی دو سال گذشته ۱۳ شرکت زیر مجموعه ایران خودرو را که نگه داری این شرکت ها به نفع اقتصاد ایران خودرو نبوده و با زیان های خود صورت های مالی تلفیقی گروه را تحت تاثیر قرار می دادند واگذار کرده ایم و نکته قابل توجه این که ارزش کارشناسی این ۱۳ شرکت کم تر از ۴۵ میلیار دتومان برآورد شده بود در حالی که با توجه به بازار یابی های انجام شده و ایجاد فضای رقابتی برای خرید سهام آنها ما توانستیم این ۱۳ شرکت را به ارزش ۹۰میلیارد تومان واگذار کنیم و ارزش افزوده ای را برای سهامداران ایجاد کنیم البته در نظر داریم طی برنامه ای سه ساله سهام ۴۵ شرکت را واگذار کنیم ضمن اینکه یکی از برنامه های شرکت حضور تعدادی از شرکت های اصلی در بازار سرمایه شامل شرکت تام ایران خودرو، سرمایه گذاری سمند، ایران خودرو تبریز و ایران خودرو خراسان است که در سال جاری پیگیری خواهد شد.

مهری تصریح کرد: از سوی دیگر در میان ۱۵۰ شرکت زیر مجموعه ایران خودرو شرکت هایی هستند که از لحاظ فعالیتی و اقتصادی شباهت های زیادی به همدیگر دارند از همین رو قصد داریم برای صرفه جویی اقتصادی و افزایش کارایی این شرکت ها را با یکدیگر ادغام کنیم.

استفاده از ابزارهای جدید مالی

مهری گفت: یکی از برنامه های ایران خودرو برای تامین مالی استفاده از ابزار های بازار سرمایه با هدف تنوع بخشی بر منابع می باشد که از آنجمله اوراق و صکوک و اوراق مشارکت و یا اوراق مرابحه است بر این اساس از نیمه اسفند ماه سال گذشته طرح انتشار اوراق مشارکت ۲۵۰ میلیارد تومانی برای تامین مالی بخشی از پروژه رانا و دنا را با مشارکت یک شرکت تامین سرمایه طراحی کرده ایم اما متاسفانه به دلیل طولانی شدن فرایندهای اجرایی، در حالی که خودروی رانا به زودی در بازار عرضه می شود عرضه این اوراق مشارکت هنوز در پیچ و خم تعیین ارکان و صدور مجوزهای مربوطه گرفتار شده است.

 وی افزود: اعتقاد داریم اوراق نوین مالی ابزار مناسبی برای تامین مالی هستند اما در شرایط فعلی این اوراق سهل الوصول نیستند، بکارگیری آن ها ساده نیست و فرایند اجرایی آنها نیز بعضا طولانی است به همین دلیل علی رغم نیاز شرکت ها به استفاده از این ابزارها، آن ها چندان در بین شرکت های فعال در بازار سرمایه رایج نشده است.

سهام ایران خودرو در بازار سهام

معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو گفت: متاسفانه در شرابط کنونی قیمت تابلو سهام بسیاری از شرکت ها منعکس کننده واقعیت های عملیاتی آنها نیست و این موضوع تنها مختص به سهام ایران خودرو نمی شود چرا که فضای روانی حاکم بر بازار سرمایه فضایی منطقی نیست و این شرایط روانی است که عمدتا بر روند قیمت سهام ایران خودرو در سال ۹۰ تاثیر نامطلوبی داشته درحالی که اکثر فاکتورهای عملکردی شرکت در سال ۹۰ درمقایسه با سال قبل از آن مناسب بوده و یا در محدوده آن می باشد لکن قیمت سهام شرکت طی سال مذکور روند کاهشی غیر متعارف و بی ارتباط با عملکرد شرکت را طی کرده است.

او تاکید کرد: قیمت سهام ایران خودرو با ارزش ذاتی خودش فاصله گرفته و قیمت فعلی سهام عملکرد واقعی این گروه اقتصادی را نشان نمی دهد. بنابراین انتظار می رود مسولان با اتخاذ تصمیمات مناسب در رابطه با بازار سرمایه و اجرای راهکارهای کارشناسی فضای روانی حاکم بر بازار سرمایه را متناسب با واقعیت های آن نمایند تا سهامداران شرکت ها هزینه تصمیمات نامناسب در محیط کلان اقتصادی را پرداخت ننمایند.

دوشنبه ۲۶ تیر   ۱۶:۳۴


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.