تحلیل‌های فوتبالی یک وکیل

جام جم آنلاین: رضا جاودانی متولد ۱۳۴۸ در مشهد است. وی سال ۶۸ وارد صداوسیمای مرکز مشهد شد و تا سال ۱۳۷۶ در آنجا فعالیت می‌کرد، اما پس از قبولی در رشته کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی به تهران سفر ‌کرد و همکاری‌اش را با شبکه سه سیما آغاز کرد.

جاودانی اولین کار اجرایش را هجدهم شهریور​ ​۷۶ با برنامه جنگ ورزش تجربه کرد و سال‌هاست که اجرای برنامه‌های مسابقات فوتبال و دایره طلایی را به‌عهده دارد.

به یاد دارید از چه سالی اجرای مسابقات فوتبال را به‌عهده گرفتید؟

مسابقات فوتبال از سال ۱۹۹۲ (۱۳۷۱)‌ به صورت زنده و مستقیم از تلویزیون پخش شد و من سال ۱۹۹۸ (۱۳۷۷)‌ یکی از مجریان این برنامه بودم و از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹)‌ مجری ثابت برنامه شدم و تاکنون در استودیوی مسابقات فوتبال جام جهانی، جام ملت‌های اروپا و… به عنوان مجری حضور داشته‌ام.

برنامه جام چهاردهم چه تفاوت‌هایی با سال‌های گذشته دارد؟

در این برنامه سعی شده بخش‌های جدیدی اضافه شود. علاوه بر ارائه اطلاعات درخصوص بازیکنان و تیم‌ها می‌توان به معرفی کشورها و مصاحبه با کسانی که آشنایی با بازیکنان و تیم‌های شرکت‌کننده دارند، اشاره کرد. موضوع دیگر این‌که جام چهاردهم در بخش کارشناسی تنها درخصوص مسائل فنی صحبت نمی‌کند؛ بلکه مسائل روان​شناسی، حقوقی و… را مورد بررسی قرار می‌دهد.

اجرایتان نسبت به سال‌های گذشته چه تفاوتی دارد؟

در طول سال‌هایی که در تلویزیون فعالیت د‌ارم، سعی کرده‌ام به‌روز باشم و از همه ظرفیت‌های برنامه در جهت اجرای مطلوب استفاده کنم، حتی اگر اجرای برنامه را به عهده نداشته باشم، همه مسابقات را پیگیری می‌کنم.

برای اجرای جام ملت‌های اروپا از چه زمانی برنامه‌ریزی کردید؟

برای اجرا برنامه‌ریزی مشخصی نداشتم، چون به صورت قطعی مشخص نبود که من مجری برنامه خواهم بود، اما به صورت روزانه خودم اطلاعات لازم را جمع‌آوری می‌کردم تا این‌که همکارانم به من اعتماد کردند و اجرای این برنامه را به من سپردند.

چرا از مجریان دیگر برای اجرای این برنامه استفاده نمی‌شود؟

میرزایی و یوسفی هم در سال‌های گذشته در کنار من حضور داشته‌اند که بسیار هم خوب بود. عادل فردوسی‌پور هم بیشتر دوست دارد که چند شب در میان بیاید و مسابقه را گزارش کند، اما به نظرم باید دید آیا برنامه ظرفیت چند مجری را دارد یا خیر؟ ضمن این‌که در برنامه امسال، مجریان دیگری هم در استودیو حضور دارند که اجرای بخش‌های مختلف برنامه را به‌عهده دارند.

برای اجرای برنامه جام چهاردهم چقدر زمان صرف می‌کنید و چه اطلاعاتی را به دست می‌آورید؟

از صبح که بیدار می‌شوم، تمام وقتم را برای جمع‌آوری تحلیل‌ها و اطلاعات مورد نظر صرف می‌کنم، ضمن این‌که کارشناس برنامه هم در این زمینه بسیار موثر است، چون وقتی می‌دانم کارشناس برنامه به طور مثال آقای صدر است، مطالعاتم را گسترده‌تر می‌کنم تا بتوانم با او درباره بازی بیشتر وارد بحث شوم.

بیشتر راجع به چه بخش‌هایی از مسابقه با کارشناس وارد بحث می‌شوید؟

اگر گلی به ثمر برسد، بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم. سپس درخصوص استفاده یا عدم استفاده از بازیکنان و در آخر هم مسائل حاشیه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برنامه جام ملت‌های اروپا بیشتر سرگرمی و تفریح است یا آموزشی؟

سرگرمی و تفریح که در ذات ورزش است، اما هدف اصلی ما آموزش، نقد نقاط قوت و ضعف است.

پرسش‌هایتان را با کارشناسان هماهنگ می‌کنید؟

نه.

سوالات را براساس سلیقه خودتان مطرح می‌کنید یا ذائقه مخاطب؟

برنامه برای مخاطب تولید و پخش می‌شود و بیشتر تلاش می‌کنم موضوعاتی که در ذهن مخاطبان است را مطرح کنم.

به نظر شما، برنامه‌های ورزشی تلویزیون ما چه تفاوتی با برنامه‌های ورزشی تلویزیون‌های دیگر کشورها دارد؟

برنامه‌های ما تفاوت‌ زیادی با برنامه‌های خارجی دارد. برای ما طرز نشستن، نوع پوشش، واژه‌هایی که استفاده می‌کنیم، مهم است، اما آنها خیلی راحت بازیکنان یا مربیان را مسخره می‌کنند.

شما صحبت‌های کارشناسان را تایید یا رد هم می‌کنید؟

من سوالم را مطرح و موضوع را با کارشناسان بررسی می‌کنم. اگر قرار باشد خودم موضوعی را مطرح، تایید یا رد بکنم، شاید مخاطب بگوید اگر من کارشناس هستم، پس چرا مجری شدم.

شما مجری برنامه دایره طلایی هم هستید. بیشتر اجرای برنامه‌های فوتبالی برایتان اهمیت دارد یا کشتی؟

علاقه من فوتبال است، اما اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه دایره طلایی را هم به‌عهده دارم و امیدوارم این برنامه هم بتواند تاثیری در روند و توسعه رشته ورزشی کشتی داشته باشد.

بیشتر مجریان برنامه‌های ورزشی خودشان گزارشگری هم می‌کنند، اما شما این کار را انجام نمی‌دهید. خودتان علاقه‌ای ندارید یا دلیل دیگری دارد؟

من زمانی که در صداوسیمای مشهد فعالیت داشتم، گزارشگری می‌کردم، اما از زمانی که به تهران آمدم، فقط خواستم مجری باشم.

فرشید شکیبا – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.