تحلیلی بر طرح لاریجانی برای حل بحران سوریه: واقعگرایی برای حل مشکل

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی از پیشنهاد جدیدی برای حل بحران در سوریه خبر داده است.

لاریجانی در مصاحبه با شبکه العالم گفته است: “می توان کمیته ای را در سوریه تشکیل داد که از طریق آن ظرف مدت مشخصی انتخابات مجلس با مشارکت همه گروه ها و حتی مخالفان برگزار شود، و در همین فاصله انتخابات ریاست جمهوری انجام شود … دولت سوریه با این مسائل مخالفتی ندارد ولی فرصتی برای این مسائل نیست.”

براساس این راه حل، با تشکیل کمیته​ای احتمالا خارج از سازوکار فعلی ستاد برگزاری انتخابات، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در سوریه برگزار می شود. نکته مهم این که طبق این طرح لاریجانی پیشنهاد کرده است در انتخابات همه گروه ها و حتی مخالفان نیز حضور داشته باشند.

لاریجانی به این نکته نیز اشاره کرده است که “دولت سوریه با این مسئله مخالفتی ندارد” که احتمالا اشاره به این موضوع دارد که این راه حل با مقامات سوریه مطرح و نظر مثبت آنها نیز دریافت شده است.

در صورتی که در این انتخابات پیشنهادی، بشار اسد کاندیدا نشود، عملا می توان گفت بحران در این کشور به میزان زیادی کاهش می یابد چرا که شخص دیگری به جز اسد، ریاست جمهوری را به عهده خواهد کرد و قطعا می توان به ایجاد دولت انتقالی، اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات آزاد در آینده امیدوار بود.

اما در صورتی که بشار اسد نیز در این انتخابات کاندیدا شود و مخالفان نیز ضمن پذیرش ورود به انتخابات، رویارویی مسالمت آمیزی میان مخالفان و دولت برقرار خواهد شد تا هر یک بتوانند نظر خود را از طریق صندوق های رای ،اعمال کند.

قبل از این در انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، تنها یک کاندیدا معرفی می شد و رای دهندگان می توانستند برای این کاندیدا، گزینه آری یا خیر را انتخاب کنند! مشابه این روش در عراق دوران صدام انجام می شد. در مصر حسنی مبارک هم ، به جز آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، تنها خود مبارک کاندیدا می شد و برنده رقابت(!) نام می گرفت.

آنچه مسلم است این که اگر بحران سوریه، با برگزاری انتخابات آزاد و زودهنگام به پایان برسد ، بسیار متمدنانه تر و بهتر از آن است که این کشور به جنگی خونین و فرسایشی دچار شود و در این میان ، انسان های بسیاری کشته شوند.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.