تحلیلی بر پرونده آزار جنسی دختر توسط راننده

۳۱اردیبهشت،

روزگارنو: درحالی‌که دختر شش‌ساله‌ای که قربانی آزارهای جنسی راننده سرویس مدرسه شده و در شرایط نامساعدی به‌سر می‌برد، یکی از روانشناسان کودک بر نقش پررنگ والدین و آموزش‌های آنان به فرزندانشان برای جلوگیری از چنین مواردی تاکید کرد.

گوهریسنا انزانی، روانشناس کودک و رییس کمیته اجرایی روانشناسی انجمن بازی و ورزش کودکان، با بیان اینکه والدین به سبب مشغله‌های کاری و اتفاقاتی که در طول روز با آن درگیرند، ممکن است کمتر با فرزندانشان ارتباط برقرار کنند، گفت: همین موضوع سبب می‌شود که کودکان به پنهانکاری روی‌آورند و این پنهانکاری در مسایل جنسی نمود بیشتری پیدا می‌کند. متاسفانه گاهی والدین اجازه کنجکاوی به فرزندانشان پیرامون مسایل جنسی را نمی‌دهند و در پاسخ به پرسش‌های آنان، اقدام به پنهانکاری می‌کنند.

انزانی به ایسنا گفت: والدین نباید با توجه به شناخت و دید خودشان دربارهٔ بچه‌ها تصمیم بگیرند و باید در مواجهه با سوالات و کنجکاوی‌های آنان به دور از هرگونه عصبانیت و خشونت، در کنار آنان باشند و ببینند منظور فرزندشان از طرح این پرسش‌ها چیست. چنین اقداماتی سبب افزایش اعتمادبه‌نفس کودکان می‌شود. مهارت جرات‌ورزی نیز از مواردی است که گاه حتی خود والدین نیز فاقد آن می باشند یا با تعریفی اشتباه رک‌گویی را با جرات‌ورزی اشتباه می‌گیرند، در حالی که والدین باید به کودکانشان توانایی«نه گفتن» را بیاموزند.

وی سوءاستفاده و خشونت جنسی را موضوعی باسابقه قدیمی دانست و گفت: متاسفانه قربانیان این حوادث نادیده گرفته می‌شوند و عده‌ای نیز از ترس عواقب آن‌که ممکن است ناشی از تهدید یا… باشد، آن را پنهان می‌کنند.  انزانی با تاکید بر اینکه چنین اتفاقاتی ممکن است تا نسل‌های بعدی قربانیان این‌گونه از حوادث را تحت‌تاثیر قرار دهد، گفت: این اتفاقات علاوه بر اینکه روی اشخاص تاثیر مخربی دارد، آسیب‌هایی نیز به آینده آنان و جامعه وارد می‌کند. اختلالات ادراری، جویدن ناخن، اضطراب‌های حاد و… از عوارض چنین آزاری در میان کودکان است که باید والدین نسبت به آن حساس باشند. 

ضمن اینکه این حوادث به عزت نفس و اعتمادبه‌نفس اشخاص آسیب وارد می‌کند. متاسفانه قربانیان چنین آزارهایی که عمدتا از سوی مجرم تهدید نیز می‌شوند، گمان می‌کنند برای اینکه آن تهدید مورد اثر واقع نشود یا کسی از موضوع باخبر نشود، باید به تمام خواسته‌های مجرم تن دهند.  

این روانشناس با تاکید بر ضرورت ارتباط خوب والدین با فرزندانشان گفت: والدین باید در دوران کودکی همراه با فرزندانشان به حمام بروند و دقت کنند که در بدنشان مورد خاصی ناشی از خشونت یا تعرض، دیده نشود. همچنین راه دیگر پیشگیری از چنین مواردی سپردن فرزندان به اشخاص مورد اعتماد است و والدین باید از سوابق و ویژگی‌های فرد اطمینان کامل داشته باشند.  

وی همچنین دربارهٔ روند درمان قربانیانی مانند این کودک شش‌ساله گفت: با توجه به اینکه تحمل بسیاری از این اختلالاتی که بر اشخاص وارد می‌شود، فراتر از حد توانایی آنان است، با یک یا دو جلسه مراجعه به روانشناس موضوع حل نشده و نیازمند مراجعه مکرر است.  

این روانشناس کودک دربارهٔ وضعیت مجرم و چرایی دست‌زدن وی به چنین جنایتی نیز گفت: قطعا هر اقدامی که اشخاص در بزرگسالی انجام می‌دهند، ریشه در کودکی آنان دارد. بنابراین این موضوع نیز استثنا نیست و باید آن را در کودکی آنان جست‌وجو کرد و حتی ممکن است خود این اشخاص در کودکی قربانی تعرضات جنسی شده باشند.  

وی با تاکید بر اینکه اشخاصی که دارای چنین اختلالاتی می باشند باید نزد روانشناس بروند، تصریح ‌کرد: همچنین آن دسته از اشخاصی که در خود زمینه‌های چنین مواردی را می‌بینند نیز باید حتی در دوران بزرگسالی به روانشناس مراجعه کنند، چرا که ممکن است این اقدام آنان سبب واردشدن خسارات و آسیب‌های بسیاری به جامعه شود.

انزانی با اشاره به آزادبودن عامل تعرض به دختر شش‌ساله، اظهارکرد: آزادبودن این فرد عدم‌امنیت را به جامعه و خانواده‌ها القا می‌کند. با این مجرمان باید قاطعانه برخورد شود و آزادی آنان از زندان به شرط درمان باشد تا از بروز موارد مشابهی از سوی آنان جلوگیری شود.


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.