تحلیل مشکلات پنبه‌کاران در همایش دانش، صنعت و تجارت پنبه

تحلیل مشکلات پنبه‌کاران در همایش دانش، صنعت و تجارت پنبه

نخستین همایش بین‌المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با هدف بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه صنعت پنبه و گیاهان لیفی ۱۱ تا ۱۳ مهر با حضور کارشناسان و محققان ۱۱ کشور عضو شبکه بین منطقه‌ای پنبه در شمال آفریقا و آسیا در گرگان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایانا، گلستان که به‌دلیل کشت پنبه روزگارانی به پایتخت پنیه در کشور و جهان شهره بود، اکنون از نظر تولید و سطح کشت این محصول در وضعیت نامناسبی به‌سر می‌برد و کشاورزان این محصول با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و این در حالی است که تشکیل کارگروه بررسی وضعیت مرکبات، زیتون، پنبه و ابریشم استان‌های شمالی به ریاست معاون اول رئیس جمهور در هشتم بهمن سال ۸۸ و گذشت بیش از دو سال برای احیای دوباره این صنعت افاقه نکرده است.

کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی گلستان نیز رو به تعطیلی هستند و تعطیلی ۲۸ کارخانه در سال‌های اخیر در گلستان موجب از دست رفتن تولید و اشتغال استان شده است و وضعیت این محصول را نامتناسب‌تر کرده است و این در حالی است که گلستان به‌علت داشتن بیشترین پنبه‌زارها به سرزمین طلای سفید معروف است.

عدم یکپارچه‌سازی اراضی، بالا بودن هزینه‌های تولید، راندمان پایین ارقام، آزاد بودن واردات پنبه، قیمت پایین این محصول، نبود ماشین‌آلات مناسب کاشت، داشت و برداشت محصول پنبه و کشت سنتی آن از دیگر مسائلی است که رغبت کشاورزان را برای تولید این محصول کم کرده است.

در دنیا به اهمیت تولید پنبه پی برده و یارانه‌های بسیاری نیز به این محصول داده و حمایت‌های ویژه‌ای از تولید این محصول دارند ولی در ایران چنین حمایت‌هایی از تولید پنبه صورت نمی‌گیرد به همین دلیل تولید پنبه کشورمان نمی‌تواند با پنبه‌های خارج از کشور رقابت کند.

گفتنی است، نخستین همایش بین‌المللی دانش، صنعت و تجارت پنبه با ۳۰۶ مقاله و حضور کارشناسانی از ۱۱ کشور جهان از ۱۱ مهر به مدت سه روز کار خود را آغاز می‌کند./

 

خبرنگار: سهیلا گلی‌زاده

A-910711-12

کشاورزی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.