تدوین سند جامع در حوزه اقیانوسی تا پایان سال

۳۰م دیماه ،

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید چگینی در حاشیه اولین کنفرانس علوم و فنون دریایی و اقیانوسی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه تدوین سند جامع علوم دریایی و اقیانوسی در حوزه اقیانوس، دریا و جو اهداف عالی نظام را مشخص می کند افزود: تهیه و تدوین این سند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است که در این راستا معاون پژوهشی وزارت علوم مامور شده است که این سند را با همکاری سازمان ها و دانشگاه دریایی تهیه کند.

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به اولین جلسه این سند، اظهار داشت: در این جلسه علاوه بر روسای دانشگاه های دریایی، نمایندگان سازمان های دریایی، بعضی از متخصصین نیز حضور داشتند که در این جلسه مقرر شد موسسه ملی اقیانوس شناسی به عنوان مجری پروژه تهیه سند پیشنهادی در حوزه اقیانوسی انتخاب شد.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه مقرر شد این سند تا پایان سال ارائه شود، ادامه داد: با توجه به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مهمترین شورای سیاستگذاری در عرصه علمی و فرهنگی کشور مطرح است، تاکنون چند فناوری و شاخه علمی مهم را به عنوان شاخه مهم فناوری معرفی کند که از آن جمله می توان به فناور یهای هوافضا، زیست فناوری، نانوفناوری و طب سنتی اشاره کرد.

وی یکی از حوزه های فناوری مورد تایید این شورا را اقیانوس و جو دانست و اضافه کرد: در این راستا این شورا حوزه های مربوط به اقیانوس و علوم جوی را به عنوان حوزه تازهی به سایر فناوری های مهم اضافه کرده است. از این رو انتظار داریم که شورای عالی عطف نیز نسبت به ایجاد فناوری های دریا اقدام کند.

چگینی با تاکید بر اینکه تدوین این سند نیز آغاز شده است، یادآور شد: این سند که با عنوان سند جامع علوم و فناوری دریایی و اقیانوسی افق ۱۴۰۴ نامگذاری شده است تا پایان سال ۹۲ تدوین خواهد شد.

اقدام موسسه ملی اقیانوس شناسی برای حفظ نام خلیج فارس

رئیس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به ارسال ایمیلی از طرف کمیسیون بین الدول اقیانوس شناسی، گفت: این کمیسیون به منظور دعوت از این سازمان برای جلسه کمیته تبادل بین المللی داده های اقیانوس شناسی که قرار است در اواسط اسفندماه سال جاری در مکزیک برگزار شود طی ارسال ایمیلی دعوت به عمل آورد که در این جلسه قرار است موضوع تشکیل گروه زیر منطقه ای داده های اقیانوسی خلیج فارس و دریای عمان مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در این ایمیل به جای واژه خلیج فارس از واژه خلیج (GULF) استفاده شده است، یادآور شد: با رایزنی که با نمایندگی دائمی ایران در یونسکو و دبیر ملی یونسکو انجام شد نامه اعتراض آمیزی تهیه و برای دبیر اجرایی کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی ارسال کردیم و از آنها درخواست کردیم که به جای کلمه خلیج از واژه خلیج فارس استفاده کند.

چگینی در ادامه اضافه کرد: پس از این تذکر کتبی با تماس تلفنی که با موسسه انجام شد در خصوص ضرورت تغییر نام خلیج فارس به جای خلیج سئوالاتی پرسیدند که پس از آن طی ارسال نامه ای از واژه خلیج فارس استفاده شد.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.