ترخیص ۶۰۰۰ کامیون وارداتی تا پایان مهرماه

به دنبال تصمیمات اخذ شده در رابطه با تعیین تکلیف کامیون‌های وارداتی، کلیه کامیون‌های وارده زیر سه سال ساخت با رعایت ضوابط تعیین شده، تا پایان مهر ماه از گمرکات ترخیص خواهند شد.

ترخیص ۶۰۰۰ کامیون وارداتی تا پایان مهرماه

به گزارش ممتاز نیوز، ورود کامیون‌های دپو شده در گمرک مصوبه‌ای در رابطه با ماده ۳۹ احکام دائمی برنامه های توسعه، در سال ۱۳۹۸ انجام شد که وزارت راه و شهرسازی نیز ضوابط مربوطه را به دستگاه های ذیربط ابلاغ کرده بود.

با این حال، با توجه به موانعی که وجود داشت ترخیصی کامیون‌های وارداتی صورت نگرفت و با آخرین گزارش گمرک ایران نشان داد که ۶۰۰۰ دستگاه با برندهای مختلف به تدریج وارد و  در گمرکات دپو شده است.

وضعیت نابسامان کامیون‌ها تا جایی پیش رفت که در هفته های اخیر با ورود دادستانی به این موضوع، دستورالعمل مربوطه برای تعیین تکلیف کامیون تدوین و به دستگاه‌ها جهت اجرا ابلاغ شد.

بر همین اساس، اخیرا گمرک ایران طی ابلاغیه ای به گمرکات اجرایی شرایط و نحوه ترخیص کامیون‌ها را اعلام کرده است.

طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران، با توجه به دستور دادستانی، تا پایان مهر ماه سال جاری کلیه کامیون‌های وارداتی زیر سه سال ساخت دارای ثبت سفارش پس از انجام تشریفات گمرکی با رعایت مقررات مربوطه ترخیص و از گمرکات اجرایی خارج خواهند شد.

در این رابطه رعایت چارچوب و مقررات تعیین شده نیز به گمرکات تکلیف شده است که از جمله آن می‌توان به اهمیت ثبت سفارش در ترانزیت این کامیون ها اشاره کرد که تاکید شده با رؤیت ثبت سفارش از سوی گمرک، منعی برای ترانزیت کامیون‌ها وجود ندارد.

همچنین عنوان شده که در صورت نیاز به استعلام از نمایندگی‌های خدمات پس از ورودش برای مدل یا سایر مشخصات کامیون‌ها، گمرکات اجرایی موظف به اقدام حداکثر ظرف دو روز کاری خواهند بود.

این در حالی است که طبق مصوبات اخیر مقرر شد ارائه خدمات پس از فروش به کامیون‌های وارداتی با تعرفه حداکثر سه درصد ارزش سیف کامیون انجام شود.

دیگر اقدامی که در مورد کامیون‌ها صورت گرفته و به گمرکات ابلاغ شده  در مورد محاسبه ارزش آنها است که اعلام شده برای برخی از وارد کنندگان جریمه ما به التفاوت در نظر گرفته و وصول شده است، در حالی که این شرکت ها می‌توانند در مهلت شش ماهه از تاریخ امضای پروانه، درخواست بخشودگی جریمه را به گمرک ارائه تا اقدامات لازم برای بخشش جریمه در مراجع رسیدگی به اختلافات گمرکی انجام و جریمه دریافتی به صاحب کالا عودت داده شود.

لازم به یادآوری است، با توجه به اینکه با طولانی شدن زمان ورود کامیون ها، بخشی از آنها در آستانه متروکه شدن قرار داشتند گمرک ایران به گمرکات اجرایی اعلام کرد که ظرف یک ماه پیش رو و در جریان تعیین تکلیف کامیون ها، فعلا از متروکه کردن این کالا خودداری کند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.