ترس از حمله ارتش، هزاران تن از اهالی وزیرستان شمالی را آواره کرده است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساکنان و مقامات پاکستانی اعلام کردند هزاران نفر در روزهای اخیر از بیم حمله ارتش این کشور به شبه نظامیان، از یکی از مناطق قبایلی ناآرام در شمال غربی پاکستان فرار کرده اند.

آنها گفتند ساکنان وحشت زده، شتابان منطقه وزیرستان شمالی در شمال غربی پاکستان را به رغم آنکه مقامات بارها تاکید کرده اند این کشور هیچ برنامه فوری برای حمله به این منطقه ناآرام ندارد، ترک کرده اند.

منطقه قبایلی وزیرستان شمالی در شمال غربی پاکستان پایگاهی برای گروه های مختلف شبه نظامی از جمله گروه طالبان، شبکه حقانی و دیگر شبه نظامیانی است که گفته می شود با القاعده ارتباط دارند و حملاتی فرامرزی را علیه نیروهای تحت امر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان انجام می دهند.

هر چند پاکستان در بیشتر مناطق قبایلی شمال غربی این کشور با شبه نظامیان طالبان جنگیده است، با این حال، تاکنون در مقابل فشار آمریکا برای اقدام علیه شبکه حقانی در منطقه وزیرستان شمالی مقاومت کرده است.

سیف الرحمان از مقامات دولتی در شهر میرانشاه به خبرگزاری فرانسه گفت : هزاران نفر تاکنون منطقه را ترک کرده اند. آنها به علت بیم و نگرانی و شایعات در خصوص احتمال وقوع عملیاتی نظامی، از خانه های خود گریخته اند.

تسلیم خان از مقامات دولتی پاکستان، نیز فرار غیر نظامیان از منطقه قبایلی وزیرستان شمالی را تایید کرد.

وزیر اطلاع رسانی ایالت خیبر پختونخواه در شمال غربی پاکستان که با منطقه وزیرستان شمالی هم مرز است، نیز در همین خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت هزاران نفر به چندین منطقه در این ایالت رسیده اند.

شایعات در خصوص احتمال حمله ارتش اوایل این هفته پس از آن آغاز شد که سخنگوی طالبان پاکستان به رسانه های محلی گفت ‘یک گزارش اطلاعاتی’ در خصوص حمله به منطقه قبایلی وزیرستان شمالی دریافت کرده است.

احسان الله احسان سخنگوی تحریک طالبان پاکستان در نامه ای الکترونیکی که به رسانه ها ارسال شد، اعلام کرد این عملیات قرار است ۲۶ اوت آغاز شود و یک ماه طول خواهد کشید.

مقامات دولتی و ارتش پاکستان از مردم خواسته اند آرامش خود را حفظ کنند.

روز شنبه، حدود دو هزار تن از بزرگان قبایلی و روسای مذهبی به دولت پاکستان هشدار دادند عملیاتی را در این منطقه آغاز نکند و تهدید کردند در صورت آغاز هر گونه حمله نظامی به افغانستان بروند.

مولوی عبدالرحمان از سران مذهبی گفت : در صورتی که پاکستان هر گونه عملیات نظامی را آغاز کند، ما به افغانستان مهاجرت خواهیم کرد .

این نشست بزرگان قبایلی در شهر میرعلی در منطقه وزیرستان شمالی برگزار شد. در این نشست از ساکنان محلی درخواست شد منطقه وزیرستان شمالی را ترک نکنند.

واشنگتن مدت هاست از پاکستان خواسته است علیه شبکه حقانی اقدام کند. آمریکا این شبکه را به حمله سپتامبر گذشته به سفارت آمریکا در کابل متهم کرده است.

پاکستان نیز در مقابل از نیروهای آمریکا و افغانستان خواسته است تلاش بیشتری برای متوقف کردن عبور شبه نظامیان طالبان پاکستان از مرز افغانستان برای انجام دادن حملات علیه نیروهای پاکستانی، صورت دهند.

**۲۰۱۶** ۳۴۰۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۹۳۷۶۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.