ترغیب با کمک تخصیص یارانه

۱۶م اسفند ،

به نقل از سایپا نیوز، مه دود غلیظ و سمی شهر پکن یادآور نیاز به سرمایه گذاری روی انرژی های پاک است. چین ناچار است سیاست هایی را در پیش بگیرد تا مردم به جای خریدن خودروهای SUV که اشتهای بسیاری برای بلعیدن بنزین دارند به خودروهای هیبریدی و الکتریکی روی بیاورند. یکی از راه های آن تخصیص یارانه است. چون واقعیت این است که برخلاف آمریکا مردم چین استقبال چندانی از خودروی هیبریدی پریوس تویوتا به خرج نداده اند. حتی شرکت بی وای دی چین که به صنعت باتری سازی اش بیشتر شهره است تا خودروسازی، سرمایه گذاری عظیمی روی خودروهای الکتریکی انجام داد اما رونق خودروهای الکتریکی در چین چندان چشمگیر نیست. 
دولت چین در سال ۲۰۱۲ برای سال ۲۰۱۶ هدف فروش۵۰۰ هزار دستگاه را برای خودروهایی غیربنزینی تعیین کرد. به گزارش بلومبرگ در سال ۲۰۱۲ فقط  ۱۲ هزار و ۷۹۱ دستگاه خودروی هیبریدی در چین ثبت سفارش و وارد شد. در مقایسه با بازار ۱۴٫۶ میلیون دستگاهی خودروی بنزینی، ۱۲ هزار خودرو بسیار کمرنگ و کم سو است. به همین سبب برنامه اختصاص یارانه برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی از ۵ شهر بزرگ چین به ۲۵ شهر بسط و گسترش خواهد یافت. در برنامه سه ساله ای که در سال ۲۰۱۲ به پایان رسید خرید خودروهای الکتریکی به میزان ۱۰ هزار دلار از کمک دولتی برخوردار می شد. لی شوشو رئیس هیئت مدیره جیلی از قانون گذاران چین خواسته است که این سوبسید شامل حال خودروهای هیبریدی هم بشود. به هر حال خودروهای هیبریدی حد واسط بین خودروهای بنزینی و الکتریکی اند. شوشو که به سبب همین یارانه ها به غول اتقصادی با ۲٫۲ میلیارددلار ثروت تبدیل شده در لیست میلیاردرهای فوربس ۲۰۲۲ حضور دارد.
با این که چین برای مبارزه با آلودگی هوا قوانین سخت گیرانه تری را به اجرا گذاشته اما این استانداردها و قوانین هنوز شامل اکثریت خودروهای این کشور نمی شوند. سبب آن این است که صنعت خودروی چین از ارائه خودروهایی با استانداردها در سطح جهانی فاصله بسیاری دارد.

منبع:عصرخودرو
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.